Мита, вътрешна политика и „ДА НАПРАВИМ АМЕРИКА ОТНОВО ВЕЛИКА“ –  през първите шест месеца на власт Доналд Тръмп превърна социалната си мрежа „Трут соушъл“ в незаменим канал, чрез който да се следят промените в неговото настроение посредством съобщения, отличаващи се с неподправен стил.

Хиперактивен в тази платформа още от времето на предизборната си кампания, републиканският президент често пъти с пламенните си послания там изпреварва официалните съобщение на Белия дом и публикациите си в други социални мрежи, където той също присъства още от първия си президентски мандат.

"Франс прес" анализира над 2800 съобщения на Тръмп в акаунта му в „Трут соушъл“ @realDonaldTrump между 20 януари и 20 юли 2025, сред които 155 съобщения, написани изцяло с главни букви и над половината от които съдържащи най-малко един удивителен знак.

Някои от съобщенията се открояват. На 23 март, за да рекламира криптовалутата си $TRUMP американският президент написа: "Обожавам $TRUMP – МНОГО Е ГОТИНА!!! Най-добрата е от всички!!!!!!!!!!!!!!!!" В това съобщение имаше общо 19 удивителни знака, посочва БТА.

На 24 април докато Русия нанасяше удари по Киев, Тръмп се обърна чрез социалната си мрежа директно към руския президент със заповедното "Владимир, СПРИ!".

На 6 юли Тръмп публикува дълга тирада срещу бившия си съюзник и шеф на „Екс“ Илон Мъск, казвайки, че му е „мъчно да го вижда как излиза напълно от релсите и се превръща чисто и просто в КАТАСТРОФА“.

Тръмп споделя също в акаунта си много статии на консервативни медии. Най-често той е поствал линкове към публикации във „Фокс нюз“ (101 линка), следвани от линкове към публикации в „Ню Йорк пост“ (51 линка) и „Брайтбарт“ (също 51 линка). И трите медии имат пропуски относно спазването на стандартите за събиране на информация и отговорно представяне на тази информация, казва организацията за наблюдение на случаите на дезинформация „Нюз гард“.

През февруари 2022 г. Тръмп, който по онова време беше прокуден от „Туитър“ и от „Фейсбук“, постави началото на платформата си „Трут соушъл“. След това акаунтите на Тръмп в гореспоменатите две социални мрежи бяха възобновени, но неговото предпочитание към „Трут соушъл“ си остана.

„Трут соушъл“ иска да сложи край на щурма на технологичните гиганти срещу свободата на словото“, заяви компанията майка на тази социална мрежа „Тръмп медия&текнолъджи груп, която говори за „екосистема „Трут соушъл“, представяйки я като една платформа за достоверна, не уокистка информация, но също и за развлечение.

Акаунтът на Тръмп в „Трут соушъл“ е следен от 10,5 милиона потребители и средно на ден от януари насам е захранван с 16 нови публикации – един ритъм, който почти е равен на този, който следваше Тръмп в „Туитър“ през първия му мандат.

В „Трут соушъл“ той разказва за  разговорите си с руския президент Владимир Путин и с украинския президент Володимир Зеленски, или с премиера на Израел Бенямин Нетаняху. В социалната си мрежа Тръмп коментира актуални спортни новини, обявява мита или съобщава за нанасяне на американски удари в Близкия изток. В социалната си мрежа Тръмп атакува политическите си опоненти, повече от които отсъстват от нея.

Благодарение на пълния си контрол върху „Трут соушъл“ Тръмп няма грижи за модериране на съдържанието, подчертава Дарън Линвил, преподавател от американския университет „Клемсън“, специализирал се в изследване на социалните мрежи.

Той дори не трябва да повтаря посланието си в други платформи. Веднага щом той публикува нещо в „Трут соушъл“, други го подемат и му дават гласност“, добавя той.

Но дори и „Трут соушъл“ да не достигне до аудиторията на „Екс“ и да е трудно да се определи разпространението на „трутчетата” (постовете на Тръмп в „Трут соушъл“) на Доналд Тръмп, които често се препостват под формата на екранни снимки или видеоклипове в други мрежи, те се разпространяват „поне толкова”, колкото когато той комуникираше основно чрез „Туитър“, смята експертът.  

Отклоняването на вниманието и надделяването над актуалността, за да се противодейства на едно медийно отразяване, сметнато за неблагоприятно – Тръмп е превърнал това в изкуство благодарение на социалните мрежи, казва историкът и преподавател по комуникации Алвин Фелценберг, който насочва вниманието върху тази тактика още през 2018 г. Заради тези съобщения на Тръмп на журналистите им се налага да „тичат след много неща“, допълва той.

Но „Трут соушъл“ както изглежда е и средство за влияние върху борсите. На 10 март 2025 г., докато борсите се сриват, президентът наводнява акаунта си със статии, пълни с оптимистични икономически анализи.

На 9 април след няколко дни на борсов срив, породен от перспективата за търговска война, той пише: "СЕГА Е МОМЕНТЪТ ДА СЕ КУПУВА!!!".  Няколко часа по-късно, той обявява, че отлага за 90 дни митата, обявени срещу няколко страни, с изключение на Китай. Скокът на „Уолстрийт“ е незабавен и зрелищен.

"Трут соушъл“ няма може би огневата мощ на „Туитър“, но си остава влиятелна, за да предизвика движения на борсите“, обяснява Стивън  Айнъс, анализатор от компанията „Ес Пи Ай Асет мениджмънт“. Той предупреждава, че това ще се види с наближаването на крайния срок по някои преговори по търговски споразумения, предаде bTV.