Административен съд – Варна отмени решението на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Варна за отказ за проучване и добив на природен газ на територията на Добричка област. Делото бе образувано по жалба от фирмата-инвеститор „Русгеоком БГ“ ЕАД – София. Тяхното намерение касае разработване и усвояване на находище „Спасово“ с площ 219 кв. км, включващо четири участъка: „Рогозина“, „Чернооково“, „Калина“ и „Рогозина изток“.
Съдът връща на директора на РИОСВ – Варна преписката за извършване на оценка за въздействието върху околната среда. В Решението се посочва, че е важно да се разбере, че в настоящото производство на съдебен контрол подлежи не качеството и съдържанието на доклада за ОВОС, а законосъобразността на решението, с което е отказано одобряването му.
Приключиха заседанията по делото за добив на газ в Добруджа
В решението още се посочва, че не са обсъдени събраните в административното производство противоречащи си становища от едни и същи органи – БДДР (Басейнова дирекция „Дунавски район), БДЧР (Басейнова дирекция „Черноморски район“) и Регионална здравна инспекция (РЗИ) – Добрич. Първоначално Директорът на РЗИ – Добрич дава „положително становище на доклада за ОВОС“, Директорът на БДЧР посочва, че „няма забележки и възражения по представената документация“, според Директора на БДДР „докладът за ОВОС е съобразен напълно с изискванията, поставени в предходните становища на дирекцията“. След проведеното обществено обсъждане обаче, същите органи дават противоречиви становища. Съдът подчертава, че наличието на силен обществен интерес към инвестиционното предложение и неговото въздействие върху околната среда в още по-голяма степен задължава Регионална инспекция по околната среда и водите – Варна да мотивира ясно и изчерпателно крайния си акт и да обсъди не само противоречивите становища, събрани в случая, но и изразените от обществеността опасения и възражения, като посочи кои от тях са обосновани и кои – несъстоятелни.
Обществените възражения срещу инвестиционното предложение не могат да са решаващ мотив за отказа да се одобри ДОВОС и несъгласието с инвестиционното предложение не е обвързващо административния орган становище, сочи съдът в мотивите си.
Освен това съдът намира, че в хода на производството са допуснати съществени процесуални нарушения, които опорочават крайния акт. Докладът за ОВОС и докладът за ОСВ ( Оценка за степента на въздействие) са оценени с положителна оценка; становищата, представени по ОВОС, са положителни, а изисканите повторни становища са отрицателни в резултат от обществен натиск, без промяна във фактическата обстановка. Самите становища са били предоставени на възложителя в деня преди заседанието на ЕЕС (Експертен екологичен съвет) и на възложителя не е била дадена възможност да изрази позиция по тези становища.
Отбелязано е, че съдът действа като контролно-отменителна инстанция и няма правомощие да реши спора по същество, като се произнесе дали представеният ДОВОС осигурява спазването на нормите за качество на околната среда, опазване на човешкото здраве и на предмета на опазване в съответните защитени зони. Това налага, след отмяната на обжалваното решение, преписката да бъде върната на административния орган на етапа, на който е извършено последното процесуално действие, преди съществено процесуално нарушение.
Съдът указва на Директора на РИОСВ – Варна да изиска такова становище от РЗИ и по своя преценка – от други специализирани ведомства. При отрицателно становище, съответното ведомство или орган трябва да изложи мотиви и да даде конкретни указания за допълване и преработване на доклада по отношение на направената в него оценка на здравния риск. Съдът указва, че като следваща стъпка административният орган следва да извърши оценка на качеството на доклада и в случай на отрицателна оценка, административният орган следва да даде конкретни указания за допълване и преработване на доклада за ОВОС.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд (ВАС) в 14-дневен срок.