Според браншова организация новите търговски правила, свързани с Brexit (Брексит) и обхващащи електрическите превозни средства, могат да струват на европейските производители 3,75 млрд. паунда през следващите три години, съобщават от Би Би Си.
Правилата имат за цел да гарантират, че електрическите автомобили, произвеждани в ЕС, ще се произвеждат предимно от части с местен произход.
Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) също предупреди, че мерките могат да намалят производството на заводите в ЕС с 480 000 автомобила.
Основният проблем се крие в така наречените "правила за произход", които влизат в сила през януари. Те се прилагат за доставките на автомобили през Ламанша съгласно условията на сделката за Брекзит - Споразумението за търговия и сътрудничество между Обединеното кралство и ЕС.
Те на практика ще гарантират, че електрическите превозни средства ще трябва да имат батерии, произведени или в Обединеното кралство, или в ЕС.
Автомобилите, които не отговарят на критериите, ще се сблъскат с 10 % тарифи - или данъци - при транспортиране през Ламанша в двете посоки.
Правилата бяха създадени, за да защитят европейската промишленост от евтин внос.
Но тъй като производството на акумулатори в Европа не е нараснало толкова бързо, колкото се очакваше, производителите на автомобили се затрудняват да покрият новите критерии.
Това е сериозен проблем за европейските производители. Обединеното кралство е най-големият им експортен пазар, като миналата година в британските пристанища са пристигнали 1,2 милиона превозни средства. По същия начин повече автомобили, произведени в Обединеното кралство, се транспортират до ЕС, отколкото до който и да е друг регион.
Високите мита биха могли да оскъпят производството на електрически автомобили и да доведат до повишаване на цените.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts