Над 14% ръст на върнатите деца и ученици в класните стаи в русенско от началото на учебната годината досега спрямо същия период през 2021/2022-а отчитат от Регионалното управление на образованието /РУО/. Данните станаха ясни по време на среща между областния управител Анатоли Станев и началника на РУО д-р Росица Георгиева. Това се дължи на отличната координация на всички участници в Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. В него са ангажирани 31 екипа, в които са включени близо 400 души. Те са издирвали отпадналите ученици, а със семействата им са работили педагози и социални работници. От октомври миналата година 64 деца и ученици са записани в детска градина или училище в региона благодарене на съвместните екипи. За сравнение през предходната учебна година те са били 56. Още преди началото на учебната година Станев обяви дейностите по Механизма за обхват сред основните приоритети на регионално ниво в сферата на образованието. По думите му трябва да се полагат всички грижи и усилия, за да могат повече деца да бъдат включени в образователната система и така те да избегнат маргинализацията. „Областната администрация продължава активно да изпълнява своите ангажименти и да подпомага по всякакъв начин работата на другите институции по Механизма“, коментира още областният управител. Той изрази благодарност на всяка от институциите, с които работи и открои водещата роля на РУО в процеса. Припомняме, че в процеса участват представители на местната власт, Регионалното управление на образованието, Регионалната дирекция за социално подпомагане, Областната дирекция на МВР, както и на училищата и детските градини.

Според експерти една от водещите причини за отпадане на децата и учениците в предучилищна възраст от образователната система е липсата на ангажираност и подкрепа от страна на семейството. Други семейни причини, отсъствия по неуважителни причини и пропуски в обучението също водят до отпадане от училище. Статистиката сочи още, че от октомври 2022-а насам 222 деца и ученици са се преместили да живеят със семействата си в чужбина. През учебната 2021/2022-а техният брой е бил около 200. 

Сред положителните тенденции е, че за последните пет години делът на необхванатите в образователните институции деца и ученици в областта е намалял с около 15%. Сега те са малко над 50. Припомняме, че в страната задължителното образование е до 16-годишна възраст и затова в обхвата на системата не влизат учениците от 11-и и 12-и клас.