
Пловдив най-после прави първата си стъпка към регулация на индивидуалните електрически превозни средства (ИЕПС) – тротинетки, скутери и електрически велосипеди. Общинските съветници от „Продължаваме Промяната – Демократична България“ представиха проект на разпоредби, които целят да въведат правила, ред и контрол в една сфера, която досега бе напълно извън полезрението на местната власт.
Проектът вече е публикуван за обществено обсъждане на сайта на Община Пловдив, като до 14 юли гражданите могат да изпращат предложения и становища на адрес [email protected].
„В Пловдив липсва каквато и да е регулация по темата. Нито за индивидуалните устройства, нито за компаниите, които ги отдават под наем. Затова се заехме сами да подготвим тези разпоредби – на базата на експертни консултации и опит от други общини“, заявяват съветниците от ПП–ДБ.
Те допълват, че неколкократно са питали кмета и ресорните зам.-кметове дали се подготвя нещо по въпроса, но заради мълчание и честа смяна на отговорниците са взели нещата в свои ръце.
Какво предвижда проектът?
-Операторите, които отдават ИЕПС под наем, ще бъдат задължени да въвеждат устройства с ограничение на скоростта и забранени зони за движение, заложени още на ниво софтуер. Ако не изпълнят тези условия – няма да бъдат допуснати да работят на територията на града.
-Всяка фирма ще бъде вписана в регистър с информация за броя на превозните средства, приложението, което използва, и начините за връзка и подаване на сигнали от граждани. Целта е прозрачност и отговорност.
-За разлика от отдаваните под наем ИЕПС, при личните тротинетки автоматизацията не е възможна. Затова контролът ще се осъществява от кмета на общината, директора на РУ на МВР или упълномощени длъжностни лица.
„Искаме да сложим край на тротинетките, захвърлени произволно по тротоари, пешеходни пътеки или входове. Ще има ясно определени места за спиране и санкции за нарушителите“, подчертават авторите на проекта.
Законът за движение по пътищата определя само базови правила – максимална скорост до 25 км/ч, движение по велоалеи или платното, задължителна каска за непълнолетни. Но регулацията по места – зоните за ползване, условията за отдаване под наем, паркирането – остава в ръцете на общините. Именно тук Пловдив до момента отсъстваше напълно.
„Това е първата стъпка. Тепърва ще е важен контролът, а не просто текстовете. Но е време Пловдив да излезе от хаоса и да създаде ясни правила. Очакваме активно участие на гражданите в обсъждането – това е тема, която засяга всеки, който се движи в града – било с тротинетка, било пеша“, казват съветниците от ПП–ДБ.
Приемането на наредбата ще зависи от решимостта на местната власт да действа, както и от подкрепата в Общинския съвет.
Проектът е достъпен онлайн, а мненията на гражданите ще са ключови в окончателната му редакция, призовават от групата на ПП-ДБ в ОбС.