Европейската комисия ще представи днес план, според който ще получи нова, революционна роля в областта на отбраната, като помага на страните членки да координират нарастващите си военни разходи, пише „Политико”.

Министрите на отбраната на ЕС се договориха военната помощ за Украйна да продължи

Нахлуването на Русия в Украйна предизвика радикални промени в европейската отбранителна политика, като тласна Швеция и Финландия към членство в НАТО и принуди страните да увеличат разходите си за боеприпаси. В историческа промяна дори Германия, която дълго време беше критикувана за ниските разходи за отбрана в рамките на НАТО, обеща да увеличи военния си бюджет и реши да изпрати тежки оръжия на украинските сили, които водят битка с руснаците.

ЕС създава Център за европейски военни иновации

Изправени пред този ремилитаризиращ се континент, официални лица и дипломати заявиха, че планът "Отбрана-ЕС" от сряда ще се стреми да даде на Брюксел роля в осигуряването на по-голяма ефективност на разходите за оръжие, като позволи на европейските купувачи да се обединят, за да получат влияние на пазара. В унисон с амбициите на Европа за по-широка "стратегическа автономия", представителите на ЕС настояха, че пакетът ще има силен индустриален компонент. Очаква се централна част от съобщението да бъде оценката на ЕК на "пропуските в инвестициите в отбраната на Европа".

ЕС е „много притеснен“, че Русия може да нападне Молдова

Нуждите на Европа са неотложни. Дипломати твърдят, че разполагането на оръжия на стойност 2 млрд. евро, които ЕС досега се е съгласил да предостави на Украйна, означава, че в много случаи страните-членки, особено тези на изток, които разполагат с боеприпаси от съветската епоха, са изпразнили запасите си, които сега трябва да бъдат попълнени.

Ръководителят на външната политика на ЕС Жозеп Борел обобщи накратко какво цели да постигне: "Европейците трябва да харчат заедно, повече и по-добре."

Макрон предлага създаване на нова „европейска политическа общност“

Въпреки че финансовата мощ и ефективността на пакета "Отбрана - ЕС" предстои да се види, дори навлизането в подобна територия вероятно ще се окаже спорно. В миналото някои европейски държави са се опасявали да навлязат в отбранителната политика поради евентуално припокриване с НАТО и заради опасения да не разгневят Съединените щати, които ръководят западния съюз за сигурност.

"Това е нещо ново и ние нарушаваме едно табу", заяви служител на Европейската комисия, който призна, че задължението по договора "не ни позволява да финансираме елементи, които засягат отбранителни операции".

В опит да заобиколи това правно препятствие служителят предложи Брюксел да се съсредоточи върху по-широката производствена екосистема, а не върху непосредствените "отбранителни операции". Новата програма "Отбрана-ЕС", според него, "ще се съсредоточи върху "инвестиции с промишлени амбиции".

"Всичко, което е свързано с промишлеността, не е непременно свързано с операциите", добави служителят.

Огнян Златев пред Дарик: ЕС не е бил толкова единен, колкото в момента

Служителят на Еврокомисията заяви, че програмата ще се финансира от редовния бюджет на ЕС, което може да постави на изпитание някои правни граници. Договорите на ЕС отдавна се тълкуват като забраняващи на ЕК да използва общия бюджет за закупуване на оръжия. Други длъжностни лица и дипломати заявиха, че съвместните покупки биха могли да се финансират чрез нов извънбюджетен фонд.

Подробности за плана на Комисията за отбрана и ЕС бяха съобщени първо от френския информационен сайт B2.

Поръчението от Версай

Планът е отговор на Комисията на указанията на 27-те национални лидери от срещата на върха на Европейския съвет във Версай през март, на която Съветът възложи на Комисията да предприеме действия по дълъг списък с пожелания за по-добро сътрудничество в областта на сигурността.

Общата концепция за съвместно възлагане на обществени поръчки беше обсъдена накратко по време на срещата на министрите на отбраната на ЕС в Брюксел във вторник. ЕС вече разполага с Европейски фонд за отбрана (EDF), който се използва за финансиране на съвместни програми за научноизследователска и развойна дейност.

„RePower EU“ е новият план на ЕК за независимост от руските горива

Съществува и Европейска агенция по отбрана (EDA), която подпомага координирането на политиката за сигурност. Списъкът се допълва от извънбюджетния Европейски механизъм за мир, който се използва за предоставяне на военна помощ, включително оръжия, на страните партньори. От началото на войната Украйна е основният бенефициент на този инструмент.

Но ЕС никога досега не е координирал съвместни разходи за отбрана в страните-членки.

На брифинг след срещата във вторник нидерландският министър на отбраната Кайса Олонгрен заяви, че следващите стъпки, включително колко пари могат да бъдат вложени в програмата за съвместни разходи и правните механизми, които я регулират, ще зависят до голяма степен от нуждите в областта на сигурността, определени от Комисията.

"Мисля, че утре Комисията ще представи доклад за дефицита на възможности", каза Олонгрен пред репортери. "Така че това наистина беше нещо, което европейските лидери поискаха във Версай."

Олонгрен заяви, че по-добрата координация и по-ефективното изразходване на средствата са неотложни изисквания предвид завръщането на войната в Европа и заплахата, която представлява Русия.

"Мисля, че е наистина важно да се опитаме да направим това", каза тя. "Сега имаме EDF, който се занимава с научноизследователската и развойната дейност. Мисля, че вече сме намерили правилните механизми за по-добра координация на това и за по-добро сътрудничество между държавите. А ако искате да засилите това и до обществените поръчки, трябва да има някакво решение, включително и от гледна точка на договора. Но мисля, че основата на Версайското споразумение е важна, защото в него се казва: "Да, трябва да имаме европейска политика за сигурност и отбрана и тя трябва да включва и някакъв начин за възлагане на обществени поръчки."

Време е да започнете да харчите

Олонгрен отбеляза, че Европейският механизъм за мир функционира в рамките на междуправителствено споразумение между страните-членки, извън редовния бюджет на ЕС.

"Разбира се, сега с Европейски инструмент за мир (EPF), например, и подпомагането на Украйна ние правим това на междуправителствено ниво", каза тя. "Това също е абсолютно възможно. Така че не е задължително да бъде нещо на ниво Европейска комисия. Но трябва да има някакъв начин, трябва да се гарантира, че и оттук ще се получи подходящ стимул за сътрудничество като в EDF."

Олонгрен добави, че министрите се нуждаят от резултатите от оценката на Комисията, за да предприемат по-нататъшни стъпки. "Не можахме да го обсъдим, защото нямахме материалите на масата си", каза тя. "Но ние предприемаме стъпки в тази посока. И мисля, че първото движение в тази посока е да се види какви са наистина пропуските в капацитета."

На заседанието във вторник на Управителния съвет на Европейската агенция по отбрана (орган, съставен от министрите на отбраната на ЕС) "преминахме към анализ на недостига на инвестиции в отбраната, който ще представим утре заедно с Комисията в отговор на задачата, поставена от лидерите във Версай", заяви ръководителят на външната политика на ЕС Жозеп Борел по време на пресконференция в края на срещата на министрите на отбраната.

Той добави, че анализът "разглежда пропуските в краткосрочен план". "Първото нещо, което трябва да направим, е да попълним запасите си от военни материали. В средносрочен план трябва да увеличим съществуващите си способности, а в дългосрочен план - да ги подсилим и модернизираме".

"Разходите ..., които бяха направени, да кажем в рамките на общия подход, намаляват. Противно на всякаква логика, те намаляват. Така че е време тази тенденция да се обърне нагоре и да се действа по друг начин."

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук

За забавни видеа ни последвайте в TikTok

Следвайте ни и в Инстаграм