
По-малко двойки, повече отличници: Пловдивските зрелостници с крачка напред на матурите по БЕЛ
Зрелостниците от област Пловдив са показали видимо по-добро представяне на матурите по български език и литература (БЕЛ) през 2025 година, сочат данните на РУО. Областта е на 4-то място в национален мащаб по резултати от изпита.
Усилията на училищата и институциите през последните две години започват да дават резултат: по-малко слаби оценки, повече отличници и стабилизиране на средните резултати, заяви началникът на образователната институция Ваня Киркова.
След отчетения спад в постиженията през 2023 г. задействахме поредица от мерки, насочени към подобряване на подготовката и повишаване на мотивацията на зрелостниците. Методическа подкрепа за учители, консултации с екипите в училища с ниски резултати, обмяна на добри практики и организиране на мрежи за взаимопомощ са само част от приложените стъпки, обясни още Киркова.
По думите й, училищата от своя страна са активизирали допълнителната подготовка на учениците, провеждането на пробни изпити, а в някои случаи и внедряване и проектно-базирано обучение, като всичко това е довело до промени в статистиката.
664 ученици в областта са получили отлични оценки на ДЗИ по БЕЛ – близо три пъти повече спрямо 2023 г. Петима зрелостници са изкарали максималните 100 точки, при нула такива преди две години. Най-важното – броят на слабите оценки е намалял от 660 на 316.
„Не може да се говори за еднократен успех – това е резултат от системна и координирана работа“, посочи още началникът на РУО.
Сравнителният анализ на резултатите от 2023 до 2025 година показва още:
Общият брой зрелостници, явили се на ДЗИ по БЕЛ, е нараснал от 4085 през 2023 г. до 4507 през 2025 г.
Средният брой точки е нараснал от 52,40 през 2023 г. до 59,01 през 2025 г., като се наблюдава пик през 2024 г. със 61,91 точки.
Средната оценка също е по-висока – от 3,95 през 2023 г. на 4,28 през 2025 г.
Кои училища водят класацията след положените тази година матури
Очаквано, начело са утвърдените гимназии от града. ЕГ „Пловдив“ е първенец със среден резултат от 86,29 точки, следвана от МГ „Акад. Кирил Попов“ и ЕГ „Иван Вазов“. В челната десетка се нареждат и Хуманитарната гимназия, Националната търговска гимназия, както и училища от Карлово и Асеновград – доказателство, че качественото образование не е съсредоточено единствено в централната градска зона.
Слаби места остават
Въпреки общата положителна картина, проблемни точки не липсват. В дъното на класацията попадат професионални гимназии от Пловдив, Асеновград, Перущица и села от областта, където средните оценки са под 2,50. Някои училища отчитат по над 30 двойки, най-много – в ПГ по транспорт и строителни технологии „Гоце Делчев“.
От РУО обръщат внимание на факта, че тази година има значителен брой зрелостници от минали години, които се явяват повторно и получават слаби оценки. Именно те в значителна степен дърпат надолу средните резултати в последните 10 училища.
Форматът на изпитите също е еволюирал. Включването на повече практически и аналитични задачи изисква различен тип подготовка – не заучаване, а разбиране, тълкуване, аргументиране. Това води до нужда от цялостна промяна в методите на преподаване, особено в хуманитарните дисциплини.
От РУО коментират, че работата по изграждане на функционална грамотност – умения за четене с разбиране, анализ и синтез на текстове – трябва да се засили още. Същото важи и за развитието на умения за самоконтрол и самооценка у учениците.
ДЗИ 2 и ДИППК
Резултатите от втория задължителен зрелостен изпит (ДЗИ 2) също показват устойчивост. Най-висок е средният резултат отново в ЕГ „Пловдив“, следвана от Френската и Хуманитарната гимназия. Позитивен сигнал е, че няма нито един зрелостник с 0 точки.
По отношение на професионалната квалификация (ДИППК), най-добре се представят ЧСУ „Талантите“, Математическата гимназия и Търговската гимназия, а най-ниски резултати са отчетени в селскостопански и икономически професионални училища от по-малки населени места.
Тенденцията е положителна, но не отменя нуждата от още работа – особено в училища, в които двойките остават масови. От РУО препоръчват продължаване на усилията в няколко направления:
- Развитие на функционална грамотност;
- Повече самостоятелна работа с текстове от различни стилове;
- Увеличаване на задачите със свободен отговор;
- Подкрепа за ученици в риск и работа на ниво мотивация.