Община Пловдив стартира пилотно нови методи за заплащане на превозни документи в градския транспорт. За момента жителите и гостите на Пловдив ще могат да тестват нововъведенията по линия номер 25, като ще имат възможност да избират как да заплатят своето пътуване – с банкова карта или с мобилно приложение. Апликацията MPass е напълно безплатна за потребителите и е част от визията за свързаност и дигитализация на обществения транспорт на българската компания ТИКСИ /Tixi/, която е и изпълнител на проекта за надграждане и модернизация на градската мобилност в Пловдив. 

„Надградената система за градска мобилност на Пловдив вече е факт. Доскоро изчаквахме да преминат задължителните сертификации от НАП и БИМ (Български институт по метрология), но сега можем да кажем, че първият етап от проекта е приключен успешно и в срок. Затова и въвеждаме новите опции на системата тестово по линия 25, като се надяваме да приобщим цялата градска мрежа“, коментира кметът на Пловдив Костадин Димитров.

Пловдив става вторият град у нас с възможност за дигитални плащания в градския транспорт

„Когато допрат своята банкова карта до устройството валидатор, сумата за еднократния билет от 1 лв. не се взима автоматично, а се изтегля сметката след 00:00 ч. на съответния ден. Това е така, защото новата система позволява т.н. умно тарифиране – ако платформата види, че в рамките на деня, потребителят закупува няколко еднократни билета на стойност по-голяма от стойността на еднодневна карта, то тя автоматично избира да таксува пътниците по по-изгодния за тях начин. Гражданите не трябва да се притесняват, ако видят нотификация след 00:00 ч., че някой „плаща“ услуга с тяхната карта. При използването на приложението MPass, потребителите могат спокойно да избират дали искат еднократен билет или за цял ден. За по-младите и активни жители това не е проблем, но е важно по-възрастните хора да са наясно, че ако закупят билет сега и видят генериран QR код на екрана на мобилния си телефон, не могат да го използват на другия ден. Може да сме прекалено обстоятелствени, но за нас е важно всички жители и гости на града да са наясно с тези факти, за да пътуват спокойно и лесно в градския транспорт. Дигитализацията на процесите има за цел да подобрява ежедневието на всички нас, ето защо сме оптимисти, че усилията ни ще срещат все по-голяма обществена подкрепа“, коментира заместник-кметът по транспорт Савина Петкова. Тя допълни, че в момента по линия 25 паралелно с новата ще работи и старата система за продажба на билети.

Опцията за заплащане с банкова карта и с мобилно приложение на превозни документи или почасово паркиране не са част от обхвата на проекта, но надградената система е в полза на гражданите.

Надграждането на системата включваше бордовото оборудване на всички 285 превозни средства от градския транспорт на Пловдив, в т.ч. валидатори, бордови компютри и принтери за продажба със съответния софтуер. Осигурени са и нови контрольорски устройства, оборудване на търговските обекти (каси), включително работни станции, принтери за отчитане на продажби, за издаване на хартиени билети и касови бонове, принтери и четци за смарт карти, скенери за документи и др. Наличен е и онлайн портал за подновяване на абонаменти за превозни документи, с който се спестява повторно чакане по опашки за гражданите. Предстои финализиране на изработването на нови смарт карти по утвърден от Община Пловдив образец, които ще бъдат заредени в билетните офиси и поетапно ще подменят сегашните смарт карти.

„Работата по изпълнение на договора бе изключително сложна и комплексна, но като че ли администрацията на Община Пловдив първа усети колко улеснени и подобрени са всички работни процеси с новите системи. И ние, както и Общината, искахме да покажем на самите граждани как дигитализацията на мобилността може да направи използването на градски транспорт по-лесно и удобно. Оптимисти сме, че ще можем да продължим в тази посока, защото и самата Община има разбирането, че  мобилността от ново поколение е „жив организъм“ и приветства модернизацията на всички процеси в публичния транспорт и паркиране“, коментира Николай Недялков, основател на ТИКСИ.