3200 жители на Хасково и областта са получили персонален идентификационен код (ПИК) от Националната агенция за приходите от началото на годината до края на месец юни. От офиса на приходната администрация в града допълват, че с активен ПИК разполагат вече десетки хиляди в региона, след като само през 2020 година такъв са пожелали 6175, а през 2021 година – още 6058 души.


Общият брой електронни услуги на НАП, които могат да се използват с ПИК, е повече от 60. Сред тях, уточняват от офиса в Хасково, са подаване на данъчни и осигурителни декларации; справки за задълженията с възможност за плащане, включително и за местни данъци и такси; справки за изплатени доходи; за осигурителен доход; за извършени плащания и погасени с тях задължения; актуално състояние на трудови договори; подаване на заявления и получаване на удостоверения; справки за връчени, получени или подадени документи при проверки и ревизии; за приключили или текущи контролни производства.


С ПИК на НАП могат да се ползват не само електронните услуги на агенцията, а и тези, предоставяни от други администрации, сред които НОИ, Националната здравноосигурителна каса, Агенция по заетостта, Агенция по вписванията и Министерство на земеделието, напомнят от приходното ведомство.


Потребителите, които искат да им бъде издаден персонален идентификационен код от НАП, могат да го заявят по няколко начина. Най-удобно, особено в условията на нарастваща COVID заболеваемост, е с обаждане на информационния телефон на приходната агенция: 0700 18 700, на имейл: infocenter@nra.bg , по пощата, както и през системата за сигурно електронно връчване, подържана от Държавна агенция „Електронно управление“.


В заявлението за издаване на ПИК е необходимо клиентът да посочи своите данни, задължително електронен адрес за кореспонденция, както и предпочитан офис на НАП, в който да получи кода. От съображения за сигурност, той се дава само лично или на упълномощено лице в запечатан плик, защото всички действия извършени с ПИК, включително подаване на декларации и документи, се считат за саморъчно подписани.