Един от символите на Варна е инфраструктурно съоръжение, строено през 70-те години на миналия век. През септември се навършиха 46 години от официалното откриване на Аспарухов мост. Той все още се слави като най-дългия на територията на страната и все още е един от най-големите на Балканите.

Има ли опасност за конструкцията на Аспаруховия мост е въпрос, който все по-често варненци си задават напоследък. Още повече, че през последните две години се появиха няколко разнопосочни констатации за състоянието на моста, който се  ползва от хиляди шофьори всеки ден. 

През септември 2020 г. общинският съветник Мартин Златев публикува в социалните мрежи видео с проблем на мостa. Клипа съветникът засне лично в малко видимата част на мегасъоръжението - носещата част под асфалтовата настилка в най-високия участък. Видяха се оголена арматура и пукнатини по бетонните елементи на моста. 

Общински съветник пусна видео с проблем на Аспарухов мост

От Агенция "Пътна инфраструктура" тогава инициираха извършването на независима експертиза за здравината и експлоатационната годност на съоръжението.  Пред Дарик Мартин Златев разкри, че е бил поканен и е присъствал на проверките на експертите. По думите му, от тогава насам нищо не е правено и пукнатините по колоните си стоят.

Заключението на независимите пътни експерти от научноизследователската общност тогава бе, че Аспаруховият мост е в добро общо състояние. А в значителната си част регистрираните дефекти и повреди влошават външния вид, без това да има пряко отношение към носещата способност на конструкциите.

Аспаруховият мост е в добро състояние, заключиха независими пътни експерти

Последната констатация за състоянието на Аспаруховия мост е от юни 2021 г. Направената на съоръжението инспекция от мултидисциплинарен екип на Института за пътна безопасност категорично доказва, че мостът е с висок риск за експлоатация. Констатирана е силна корозия на металните елементи и дълбоки надлъжни и напречни пукнатини по колоните на моста. Критично е състояние на тринадесета колона, която се нуждае от незабавна рехабилитация, в противен случай е възможно цялото съоръжение да бъде компрометирано да и не може да бъде използвано, бе посочено в доклада на неправителствената организация.

Аспарухов мост е в критично състояние, твърдят експерти

В Института за пътна безопасност постъпват множество сигнали за рискови участъци от републиканската пътна мрежа. Един от тях е Аспарухов мост. Необходимо е да се потърси наказателна и материална отговорност на длъжностните лица, отговорни за поддръжката на моста, заявиха от Института в сигнал от февруари тази година, който бе отправен към тогавашния министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

Също през февруари, по време на парламентарен контрол Караджов заяви, че Аспаруховият мост е в безопасно експлоатационно състояние и нормалното преминаване по него на коли и пешеходци не е застрашено. Бившият вече министър добави, че не е виждал до онзи момент сериозна институция, която да застане зад конструктивно становище, че мостът е неизряден или че ще се срути. 

Мостовото съоръжение е изпитано при пускането му в експлоатация, като е натоварено максимално с тежки машини по цялото трасе и в четирите ленти. При две колони от 30-тонни камиони на разстояние 10 метра провисването на средния отвор е около 30 сантиметра. Второ пробно натоварване на моста, след това при пускането му в експлоатация, не е правено. 

Освен на земетресение от 7-ма степен по скалата на Рихтер, Аспаруховият мост е проектиран да издържи на ураганен вятър със скорост 180 км/ч и температурна разлика от -40° до +40°. Първият истински тест за мегаконструкцията е бил по-малко от година след пускането му в действие. При Вранчанското земетресение от март 1977 г. (7,4 по Рихтер) мостът не понася никакви повреди по носещите елементи.

До момента са ремонтирани 6 от 11-те съоръжения на моста. А последният и засега единствен основен ремонт е правен през 1999 г. Негов проектант е инж. Иван Пецински. Пред Дарик преди време той разкри, че в инструкцията за експлоатация на Аспаруховия мост, написана още при откриването му, няма посочени точни периоди, в които да се прави ремонт на съоръжението. Не е посочен и срок на годност.