В българската образователна система от години се говори за нуждата от ефективна учителска квалификация. Но какво остава след обучението? Как да се измери реалното му въздействие?

На този въпрос отговаря разработеният и валидиран от началника на РУО – Пловдив четиристепенен модел, който поставя акцента не върху формалното участие, а върху проследимите резултати – дори месеци след обучението.

С този труд, фокусиран върху ефективността на квалификацията на педагогическите специалисти, в средата на декември Иванка Киркова придоби докторска степен в професионално направление „Обществени комуникации и информационни науки“.

Не беше амбиция, а вътрешна необходимост“, коментира тя. Стремежът към научно изследване е логично продължение на дългогодишния ѝ професионален опит и чувствителност към ключов системен дефицит – липсата на работеща рамка за оценка на ефективността на учителските обучения.

Модел с потенциал за реална промяна

В основата на научната работа на д-р Киркова стои моделът на четирите нива на Къркпатрик, приложен и адаптиран за българската образователна среда. Моделът разглежда реакцията на участниците, наученото, промяната в поведението и реалните резултати в училището като четири свързани нива на ефективност. Според Киркова обаче, фокусът трябва да се премести към последното ниво – резултатите – още в самото начало на обучителния процес.

Да започнем от въпроса какво искаме да постигнем, а не просто какво да преподаваме. Само така можем да изградим програма с реален ефект“, категорична е тя.

В изследването си началникът на РУО - Пловдив прилага обратна връзка не само от обучаемите, но и от училищното ръководство, и измерва реални индикатори след 3 и 6 месеца – като брой конфликти, инициативност, екипност и др. Системата включва и така наречени „контролни табла“, които визуализират напредъка и улесняват обективната оценка на ефекта от проведените обучения.

Според  Киркова, има нужда от цялостна квалификационна рамка.

Има стъпки в правилната посока, но все още нямаме утвърдена технология, която категорично да посочи дали дадено обучение е ефективно или не“, коментира началникът на едно от най-активните регионални управления по образованието в страната. Според нея, обвиненията, че учителите „само ходят по семинари“, а директорите нямат реален критерий за избор на програми, показват колко важно е да се въведе работещ и признат инструментариум за оценка.

Разработеният от нея модел – изцяло приложен и валидиран – може да бъде въведен поне частично в училищната практика, за даде реална представа за ефективността на квалификацията и влиянието ѝ върху училищната среда.

Училището трябва да бъде разпознавано като организация, която не само препредава и съхранява знание, а и създава ново“, казва още началникът на РУО - Пловдив.

Темата я вълнува още от 2010 г., когато започва работа в Регионалното управление на образованието като старши експерт. Именно тогава тя се сблъсква с трайния дисбаланс между вложените средства за квалификация и реалния им ефект върху работата в училищата – проблем, който остава нерешен с години.

В отговор на това Киркова планира разработената от нея методика да намери приложение първо в дейността на самото РУО – Пловдив, като начален етап от по-широк процес за повишаване качеството на обученията и по-ефективно управление на знанието в системата.

Тя е категорична, че образователната система често подценява неформалното знание, което се обменя ежедневно между учителите – в учителската стая, по време на почивки, в дискусии извън формалните структури.

Именно тези знания трябва да се уловят, структурират и използват съзнателно“, убедена е тя.

На въпрос за бъдещите си професионални хоризонти, д-р Киркова е ясна: „Не планирам академична кариера в момента. Натоварването беше голямо, а работата в РУО изисква пълна отдаденост. Но пък съм убедена, че сега е моментът за въвеждане на устойчиви решения – в реалната практика, в реалното училище“.

И припомня, че има и други внедрени идеи, които вече са дали резултат – включително прототипа на Механизма за обхват на ученици, който е в основата на национална политика. Сред другите ѝ приноси са въвеждането на дистанционни заседания още преди повече от 10 години, както и серия иновативни практики, които сега се прилагат в РУО – Пловдив.

Не мога да наложа даден модел със сила – не вярвам в това. Но вярвам, че всяка технология, която носи ефективност, ще бъде припозната от онези, които искат развитие. А аз съм сред тях. Всичко което правя, го правя със сърце“, казва тя.

Още за разработената от Иванка Киркова рамка, предлагаща нов начин за измерване на ефективността на учителската квалификация – не по задължение, а по резултат, чуйте в прикаченото интервю.