Тол системата генерира едва 30% от приходите от пътни такси. Останалите 70% идват от винетките за леките автомобили. Това е точно обратното на практиката в останалите европейски държави, каза регионалният министър Гроздан Караджов.

Той уточни, че тол системата обхваща едва 15% от републиканската пътна мрежа и това трябва да се промени, като се премине към един по-справедлив модел, в който тежкотоварния трафик заплаща повече, тъй като руши повече. Възможните решения включват увеличения на таксите и обема на тол системата.

В другите европейски страни по-голямата част от пътните такси се събират от тежкотоварни превозни средства, като обичайното съотношение е 70 на 30%. В България обаче е точно обратното, обясни регионалният министър Гроздан Караджов. Той уточни, че тол системата обхваща едва 15% от всички републикански пътища, което на практика дава възможност тежкотоварният трафик да пътува напълно безплатно по второкласната и третокласната мрежа.

По този начин се оказва, че второкласните и третокласните пътища поемат изключително интензивен тежкотоварен трафик, на който не успяват да издържат. Друг проблем е и ниската цена на тол-таксите у нас.

Регионалният министър коментира още, че не е справедливо леките автомобили да плащат по-високи пътни такси от тежкотоварния трафик, както и поддръжката на пътната мрежа ежегодно да се дофинансира от бюджета в такива големи размери.

Според него трябва да се върви в посока на разширяване на обхвата на тол системата и повишаване на таксите. Превозвачите се обявиха против подобни промени. Част от техните предложения са тол системата или да си остане както досега или да започне да важи и за леките автомобили, но само за магистралите. 

Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в SoundcloudSpotifyApple Podcasts и Google Podcasts

Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук