Образованието в Сливен и региона продължава да бъде едно от най-големите предизвикателства за развитието на младите поколения. Регионът отчита високи нива на отпадане от училище и значително по-ниски резултати на националните външни оценявания и матури в сравнение с други области в България. Това е тревожен сигнал, който изисква спешни мерки и ангажираност от страна на местните власти, училищата и обществото като цяло.

Според данни от проведените срещи и проверки на Министерството на образованието и науката (МОН) в училищата от Сливенска област, един от основните фактори за тези резултати е липсата на достатъчна подкрепа за учениците, особено в предмети като български език и математика. За ученици от уязвими групи, тези трудности се задълбочават още повече поради липсата на адекватна подкрепа в училище и дома.

Приоритетите на „Продължаваме промяната“ за образованието

В своята програма „Продължаваме Промяната“ поставя образованието на водещо място. Сред основните им приоритети са:

300 лв. годишна подкрепа за всички ученици от I до VIII клас, за да се осигури равен достъп до учебни материали и подпомагане на семействата.

Качествено образование без частни уроци, за да бъде намалена зависимостта от допълнителни частни уроци и да се подобри качеството на обучение в държавните училища.

Фонд „Стамболов“ - стипендии за студенти, които след завършване на висше образование ще се ангажират да работят в България поне пет години.

Запазване на политиката учителските заплати да бъдат 125% от средната работна заплата, за да се привличат и задържат качествени преподаватели.

Фонд за ремонт на университетски общежития и създаване на нови детски ясли, градини и физкултурни салони, за да се осигурят съвременни условия за обучение и развитие на децата.

Образователната система и регионалните проблеми

Един от основните проблеми в региона е ранното отпадане на ученици, особено сред децата от уязвими групи, което продължава да оказва сериозно въздействие върху резултатите в училищата в Сливен и околните населени места. Според последните данни, учениците от някои от училищата в района постигат резултати под средните на национално ниво на изпитите от Националното външно оценяване, като в някои случаи средните точки са под 30. Основните причини за тези ниски резултати са липсата на стабилна подкрепа от страна на семействата, езиковите бариери, тъй като много от децата говорят на ромски език в домашната среда, както и сериозните пропуски в учебния процес поради честите отсъствия на учениците.

На този фон народния представител и водач на листата на „Продължаваме Промяната - Демократична България“ в Сливен Татяна Султанова, подчертава необходимостта от реформи в образованието: „Образователната система трябва да изпълни задълженията си да бъде деполитизирана и следва да запази фокус върху основните цели – качествено образование и дългосрочните интереси на децата, което е от изключителна важност за развитието на региона.”

Спешна нужда от нови политики

Въпреки предприетите мерки от Министерството на образованието, като създаването на работни срещи с учители и проверките на образователните резултати, резултатите остават ниски. Затова „Продължаваме Промяната“ настоява за по-ефективно разпределение на средствата и осъществяване на политики, които да мотивират учениците и учителите за постигане на по-добри резултати.

Сливен и регионаът трябва да се превърнат в място, където всяко дете има достъп до качествено образование, без значение от социалния или икономическия си произход.

Трайното решаване на проблемите в образователната система на Сливен изисква усилия не само от страна на властите, но и от цялата общност. Затова „Продължаваме Промяната“ призовава за обединение около най-важната цел – създаването на качествено и достъпно образование за всички деца в България.

Купуването и продаването на гласове е престъпление!