Областният управител Йордан Иванов връща решението на Общинския съвет в Пловдив за повишение на местни такси и създаването на нови такси за бизнеса и гражданите на града. Причината – промените в Наредбата на общината са незаконни и необосновани.

Очакваното вдигане на такса куче в Пловдив най-вероятно ще се отложи за следващата година

Нещо повече, коментира областният управител, община Пловдив е скрила от обществеността т.н. "калкулация", мотивираща нужда от повишение на местни такси.

По думите му,  освен че не са публични, изготвените от местната управа материално-технически и административни количествено-стойностни сметки, с които мотивира повишението на таксите за общински услуги, са и бланкетни – в тях липсва адекватен финансов анализ, въз основа на който следва да се определят въпросните такси.

1.      Според общината средно 2586,5 служители са ангажирани с предоставянето на услуги, за които се плаща такса. Няма обаче никаква информация за предоставянето на коя услуга какъв човешки ресурс е ангажиран и защо. Не е ясно и с какви дейности са ангажирани въпросните над 2500 служители,  на които се позовава анализът.

2.      Отново според община Пловдив, всеки от тези 2586.5 отделя средно 213 минути на месец, за да може общината да предостави услугите, за които изисква плащане на такса. Как се е стигнало до тези сметки и числа – няма информация.

3.      Стойността на издръжката, според анализа на общината, показва, че 1 минута труд на служител, ангажиран с предоставяне на услуги, за които се дължи такса, струва  0,23 лв. Този извод е възможно и да е коректен, но само ако общината обоснове как калкулира вложеното време за различни видове услуги в 213 минути на месец за всеки служител от споменатите  2586,5. Не го е направила;

4.      Отново във финансовия анализ на общината се вижда, че освен разходи за заплати на  хиляди служители,  са калкулирани общински разходи за „основни ремонти, придобиване на материални и нематериални активи, текущи ремонти, външни услуги и други некласифицирани разходи“. По никакъв начин не става ясно какви са конкретно тези разходи и каква връзка имат с предоставянето на услугите. Това на практика води до изкривяване на стойността на таксите, които гражданите и бизнесът плащат на общината за предоставяне на конкретните услуги. Защото изкривява представата колко струват тези услуги на самата община.

Така стигаме до някои натрапчиви въпроса, например:

-          i) Защо бизнесът трябва да плаща, примерно, разходите за гориво на служебни автомобили на общината чрез таксата за поставяне на маси на заведенията на открито, които са върху общинска собственост? Дали разходите за гориво са перо от предоставянето на тази услуга от общината?

-          ii) Как се отнасят разходите на многохилядната администрация на общината към услугата „ползване на тротоар за продажба на вестници, списания, книги и др“? Кое в предоставянето на тази услуга е поскъпнало и с колко, за да се мотивира повишение на таксата?

-          iii) Кои са тези „други, некласифицирани разходи“ в размер на близо половин милион лева, които бизнесът и пловдивчани ще поемат чрез заплащане на повишени такси за конкретни услуги?

-          iv) Кои са тези „външни услуги“ в размер на 22 167 740 лв., които се разпределят върху съответните такси и колко от тях са свързани с конкретните услуги, които поскъпват?

Чуйте още от областния управител на Пловдив Йордан Иванов.