Информационни материали на тема телефонни измами ще бъдат разпространявани в обекти на популярна търговска верига и в нейното онлайн приложение. Проектът е на ГД "Национална полиция". Целта е да се информира населението, и особено най-уязвимата социална група – възрастните хора, за това как да се предпазят от телефонни измами.
Една от най-новите схеми е мошениците да се обаждат във връзка с неплатени сметки или други непокрити такси за комунални услуги, но актуални остават и старите сценарии, каза началникът на сектор „Измами” главен инспектор Златка Падинкова. Тя обясни по какво хората могат да разпознаят телефонната измама и заяви, че щом я разкрият, е най-добре веднага да затворят телефона.
Обаждане по телефона, в което хората от другата страна на линията се представят за полицаи, прокурори, доктори, роднини или служители на дружества за комунални услуги. Разказват достоверна история и искат пари спешно.
"Най-актуалните схеми са известните вече назад в годините – съдействие на полицията при провеждане на полицейска операция, осигуряване на пари за лечение или операция на близък роднина, осигуряване на средства за освобождаване на близък или роднина, който е причинил пътнотранспортно произшествие с пострадал човек или със смъртен случай. Новото е обаждане от служител на дружество за комунални услуги за неплатени задължения."
Падинкова коментира кое е първото, което трябва да направим, ако станем обект на телефонна измама.
"Нашият съвет е затвори телефона, не давай пари. Основното е да затвориш телефона, да се увериш, че действително е прекъсната връзката."
Тя даде повече информация за проекта и целите му.
"Затова и самата кампания няма да бъде само в търговските обекти, но също и дигиталните канали на търговската верига, които са достъпни за младото поколение. И всъщност нашата идея е младите хора да защитават техните възрастни роднини. Трябва много да се говори с възрастните хора, защото когато получат обаждане, измамникът обикновено използва състоянието на шок, стрес – всичко е много спешно, трябва сега, на момента, веднага да действаш и хората нямат възможност да обмислят, да осъзнаят, че всъщност се касае за телефонна измама."
Често срещано е веднага след като са дали пари на мошениците, хората да сигнализират на телефон 112 и на конкретните органи, тъй като заради шока не са успели да разпознаят лъжата. Но главен иснепктор Златка Падинкова предложи и друга гледна точка.
"Не бива да забравяме, че много от възрастните хора са изолирани, те не получават нужното внимание и често пъти, получавайки едно такова обаждане, те се чувстват значими и знаят, че са полезни, че ще помогнат. Тоест това е емоционалната страна на телефонната измама."
Златка Падинкова обобщи, че е важно близките и приятелите да говорят по тази тема и да помагат, защото често те са най-важни за предотвратяването на една телефонна измама в реално време.