Няма яснота какво ще се случи с цените на горивата след 1 март, когато ще отпадне разрешението за внос на руски петрол у нас. Това коментира бившият икономически министър от служебното правителство на Гълъб Донев - Никола Стоянов пред БНТ.
"Вече стана все едно, че имаме правителство е фалшива новина, някой излезе ли да каже анализирали сме, експертите са сметнали на първи март ще спрем дерогацията, цените ще паднат или ще се вдигнат", каза Стоянов.
Той разкритикува настоящия кабинет за начина на водене на икономическа политика:
"Не е задача на българското правителство да търси купувач на рафинерията в Бургас. Важната задача за българското правителство е друга, ползвайки тази дерогация да гарантира ниски цени за българските граждани, нещо което не се прави и в момента цените са прекалено високи спрямо цените на суровините. 17 държави са с по-ниски цени от България при положение, че ние ползваме най-евтината суровина. И второто нещо, което трябва да прави правителството е да си събира данъците."
Стоянов показа графика със събраните данъци от "Лукойл" у нас. По думите му, по времето на служебния кабинет миналата година са събрани 87 млн. лева през декември, през март 126 млн., а сега не е ясно дали влизат пари в бюджета.
"Със сигурност, тъй като в момента се ползва по-евтина суровина, в момента в който се забрани тази по-евтина суровина да се ползва е в ущърб, разбира се това може да бъде наваксано като маржът се запази същия и цените се повишат, така че ако се знае предварително, "Лукойл" могат да се настроят и да продължат да печелят по същия начин", допълни Стоянов.
"Лошото е, че всички тези турболенции водят до една абсолютна непредвидимост - за всеки икономически субект в българската икономика най-важното е предвидимост. Щом за такива големи субекти като "Лукойл" няма предвидимост сами разбирате какво остава за останалите", каза още бившият икономически министър.
Никола Стоянов припомни и ситуацията със спрените доставки на природен газ през април 2022 година: "Правителството на Кирил Петков остави България в страхотна газова криза, те бяха прекъснали доставките на газ без да имат вариант да доставят, единственото хубаво нещо беше, че беше лятото. Имаше едни седем танкери, които нямаше къде да бъде разтоварени, Чирен е пълен със скъп газ, който не може да се ползва и сега, защото ще се увеличат цените", добави Стоянов.
Слушайте и гледайте новия подкаст на darik.bg „В тренда“ в YouTube, Instagram и TikTok
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts