Предприемачът Никола Николов говори пред Дарик и „Ники Кънчев шоу“
Никола Николов е предприемачът, който преди 10 години докара в България марката Domino’s Pizza и я изгради като малка империя. Той е в първите редици на ресторантьорския бизнес у нас и е сред най-активните членове на Асоциацията на заведенията в България. Врял и кипял е в този бранш и подобно на колегите си тези дни в "Ники Кънчев Шоу" той изрази възмущение по повод връщането на 20-процентната ставка на ДДС за тях, което се случи в началото на 2025 година.
Никола Николов запретна ръкави и не само доведе у нас световната марка "Domino's Pizza" преди десетина години, но и я разви
Сега на собствениците на заведения се налага да се борят с политическо късогледство и чиновническо недомислие, за да върнат обратно предишната ставка от 9% ДДС. Никола Николов застана пред микрофоните на Дарик радио и „Ники Кънчев шоу“ за да разкаже обосновано защо ходът на властта с увеличаването на данъчната тежест е по-скоро вреден, отколокото полезен за всички нас.
За какво се борите? Връщане на данъчната ставка от 20 обратно на 9 процента?
Не бих нарекъл целия този процес борба, дори битка. По-скоро отстояване на позиция, в която твърдо вярваме аз, моите колеги и доста икономисти. И неслучайно в отделните държави по света има различни ставки на въпросното ДДС. Хората отдавна са открили топлата вода, че нашият бранш е сред тези от „първа необходимост“ и всяко рязко движение нагоре повлича със събе си много лоши последствия за всички по „икономическата хранителната верига“.
Бихте ли дали някакви примери със съседни или по-далечни държави по отношение на ДДС?
Разбира се, диференцираната ставка не е нещо ново. Тя съществува от много години в другите държави. Като цяло нашият сектор се е борил за свалянето на тази ставка от 2008 насам. Реално обаче повечето държави в Европейския съюз, за които приоритет е туризмът и залагат на него, там ставката е диференцирана и я държат ниска. Такива са Италия, Португалия, Нидерландия. Дори една изключително социална държава, с много високи данъци, която не се спира много от това да ги завишава, като Франция, също е с ниска диференцирана ставка. Там тя е около 10%. Комшиите от Румъния също е с диференцирана ставка.
Готови за протест: ресторантьорите, хотелиерите, собственици на заведения и въобще хората от туристическия бизнес често излизат на протести и са готови и сега да защитават бизнеса си.
Често се мерим с Гърция и ходим там на почивка. Там как стоят нещата?
Там има различни ставки, мисля са три, което е разрешено в Европейския съюз. В момента там данъкът за заведенията е 13%. Но нека дадем пример и с държави, които не са в ЕС. Турция е наша съседка и там също е диференцирана ставката и винаги е била. Казвам го, за да дадем и друга перспектива на нещата.
Наричаме ви ресторантьори, хотелиери, собственици на заведения, но кои сте вие - целият туристически бизнес ли?
Да, заедно сме целият туристически бизнес и услугите, които се борим за задържането на тази по-ниска ставка. В борбата се включват хотели, ресторанти, малки заведения. Събрали сме се в не едно сдружение, а даже в няколко организации, за да се борим и отстояваме нашите позиции. За да можем да бъдем чувани и да казваме каква е нашето мнение и логика за това цялото нещо. Общо сме над 500 000 души в целия бранш. Голяма ни цел е създаване на икономическа и обществена среда в която искаме всички да са доволни: и държавата и ние и клиентите, които да не се мръщят в края на вечерята, когато си видят сметката.
Дискусиите на членовете на асоциацията винаги са много посетени и винаги разгорещени.
Трябва ли ДДС за туризма, за хотелите и ресторантите да е 9 процента? Какви са вашите основания например да искате това?
Трябва е силна дума, но аз вярвам, че е по-добре както за държавата, така и за бизнеса, така и за развитието, и за хората, тази ставка да остане 9 на сто. Най-малкото това ще помогне за развитието на този сектор, който е много бързо растящ и горещ в последните години. Това води до повече наемане на млади хора и общо на работници и служители, които да работят в този бранш. Ще има пари и за по-високи заплати, повече осигуровки и съответно повече данъци за държавата. На нас в бранша също ни предтоят доста иновации, повече инвестиции в различни технологии. Вярвам, че това ще помогне и за по-голямата събираемост на доходи в държавата, въпреки намалената ставка. Ние имаме статистиката, с която да покажем, че сме прави.
Възможно ли е по-ниската ставка да носи по-добри резултати?
Да, нашето проучване, което не е едно, всъщност имаме доста социологически извадки, показват, че по-малката ставка води до изсветляване на бизнеса, към който в миналото има стигма, че е крил данъци, бил е в сивия сектор. И честно казано може би много хора са били така, но свалянето на тази ставка помогна за изсветляването и събирането на повече пари, и най-вече за самия ръст на сектора. 9-те процента накараха много хора да си преосмислят поведение и да вървят към светлите практики.
Ресторантът на "Domino's Pizza" на булевард "Вапцаров" в столицата. Общо са 29 обектите на марката у нас.
А до какво води сега вдигането на ДДС на 20 процента?
Може да доведе до едно охлаждане на този сектор и на нашия бизнес. Нещо, което хората често бъркат, като се говори за ДДС-то на ресторантьорите, такса на ресторантьорите, но този данък реално е данък добавена стойност и той отива към клиентите. Ние няма как да продаваме нашия продукт на по-ниска цена. Имаме производствената цена на продукта и продажната, оттам-нататък ДДС-то качва цената на този продукт. Когато се вдигнат цените, клиентите ще започнат да консумират по-малко, ние ще трябва да намалим нашите разходи и това ще доведе до охлаждане на пазара. Най-вероятно ще доведе и до повече освободени работници, и генерално до по-малко приходи, от които държавата ще събере по-малко.
Искам да ви призная нещо: противно на повечето аргументи срещу нас, ние се радваме на държавата, когато събира повече пари, защото може да се грижи за поддържането на инфраструктура и като цяло да работи по-добре. Това помага на всички: и на клиентите и на нас и на самата държана. На всички!
А грижи ли се държавата за вас?
Не можем да се оплачем. Говорим с хората от политиката - слушат ни, чуват ни, макар невинаги да сме на едно и също мнение. Разбира се, имали сме несъгласия един с друг, когато сме отваряли въпрос за различни изисквания, но всички трябва да се адаптираме. Генерално ние сме окей, виждаме как нашата държава се развива. Разликата от България отпреди 15 години и България сега е гигантска в моите очи.
Какви хора са вашите колеги от Асоциацията? Вие сте начетен, завършил в чужбина, със сериозно образование, дойдохте тук, рискувахте и успяхте. Има ли цяла такава група хора или повече успяват тези, които се учат и работят на местно ниво?
Има абсолютно всякакви. Истината е, че този бранш е толкова широкоспектърен и шарен, че има различни видове хора. От предприемачи, които нямат образование, до такива с образование, собственици на ресторанти, на лафки, на дискотеки, на заведения, на хотели… Но едно нещо ги обединява - 99%, да не кажа 100%, това са семейни бизнеси. Да, има хора, които са с много големи бизнеси. Ние специално сме с около 30 обекта.
Колко души работят в Domino’s?
Около 1200 души към момента. Но това е семеен бизнес. Никой друг освен аз и моето семейство не участваме в него и разбира се тези хора, които работят за нас. С доста от тях сме заедно вече повече от 15 години. Което говори за устойчивост в отношенията ни.
Още веднъж да бръкнем надълбоко и да влезем в ролята на вашите опоненти. Защо цените не бяха смъкнати преди години, когато бе намалено ДДС-то?
Това е често задаван въпрос и лесен за отговор. Когато се свали ДДС, това беше кризисна мярка. Заради Ковид ние не бяхме работили година и половина, бяхме във фризера и постоянно бяхме прекъсвани.
Но дори това не е най-големият проблем. Ако всичко това стоеше на едно място, ние можехме да свалим цените, но нека да отбележим, че точно в тази година инфлацията при храната, официалната, беше 30%, тази на работната ръка беше 26 на сто. Приблизителни са и двете числа, не мога с точност да ги цитирам, но са около тези стойности. Е от кое по-напред да свалим цените при положение, че това е официалната статистика за инфлацията. Реално ние бяхме по-назад, нямаше откъде да свалим. Но пак казвам това е официална статистика. В България цената на храната тогава се вдигна с 60% на различни продукти. Всеки говори за минимална работна заплата, но ние никога не сме плащали минимална работна заплата. Плащали сме повече и сме се стремили нашите служители да са щастливи. Затова нашите разходи продължават да се качват, както на всички останали в бранша.
Обществото често ни сочи и казва, че нашите разходи се вдигат, но и ние сме хора, нашият бизнес не е изолиран по никакъв начин от държавата.
Представители на различните браншове от асоциацията дават пресконференции на които обясняват позициите и целите си.
След Нова година осъмнахме с новината, че ДДС-то за вас отново е 20 процента. Как реагирахте?
Ние не бяхме пипали цените известно време, защото не знаехме каква ще бъде обстановката и се надявахме, че ще има разрешение на проблема, за да знаем какво да направим. За съжаление сега трябваше да коригираме цените малко понеже ние 11% автоматично отиваме на загуба, което ние не можем да направим, най-малкото защото издържаме и ние много хора с този с този бизнес.
Може ли да си позволите загуби, ако стиснете мускулите и решите да задържите нивата на цените?
Ами ние стискахме целия януари, нямахме никакви промени в цените. В момента има една неяснота и чакаме да видим какво ще се случи. Ако се върне ДДС обратно на 9%, ние пак ще коригираме цените. Ако остане на 20% пак ще трябва да направим някакви стъпки. Всичко е въпрос на сметки.
След свалянето на ДДС имаше ли вдигане на минималната заплата и осигуровките? Това как се отрази на данъците, които плащате?
Да, вдигнаха се и минималните прагове, и осигуровките, минималната заплата. Всичко се вдигна. Мога да кажа, че разликата между 2020 година и 2024 година е, че плащаме двойно повече данъци към държавата. Това лесно може да се провери. Вижте, ние искаме да работим и да живеем в България! Не искаме да крадем от страната ни, да я ощетяваме!
Много хора твърдят, че сте печалбари, работите на принципа „ден година храни“ и тази ниска ставка само стимулира това. Какво е вашето мнение?
Има някакъв негативизъм към нашия сектор от доста хора, който не го разбирам, защото всички тези хора ходят по заведения. Заведенията са успешни и пълни, което значи, че услугата и качеството, които предлагаме се търсят. Другото, това за печалбарите, е много силно казано. Нашият бизнес е изключително сложен, зависи от изключително много фактори, има много елементи в него, някои от тях напълно странични, които дори не засегнахме в това интервю. Примерно, един немарлив служител би могъл да създаде верижна реакция от мнения. Но аз мога да гарантирам, че не сме пипали нашите пици от самото начало, само гледаме да ги подобряваме. Битката при нас е за печалба преди данъци между 5% и 10%. Разбирате как едно вдигане на ДДС ни слага автоматично в червената категория.
Николов обяснява и пред слушателите на "Дарик радио" какво охлаждане се очаква в целия им бизнес: ще се вдигнат цените, клиентите ще се отдръпнат, потреблението ще намалее и държавата ще изгуби повече данъци в хазната си
Ето ви и по-конкретен въпрос към вас… Колко ще струва една ваша пица след връщането на по-високата стойност на ДДС?
Ами ние трябва да вдигнем с около 10% цената, за да може да компенсираме. И това няма да е точно чиста компенсация, защото имаме много продукти, много промоции, които постоянно правим. Всички колеги са по този начин. Но ще трябва да заложим и някакъв буфер, защото инфлацията продължава да е налице, а за нея не се говори достатъчно. Много от колегите се притесняват, че повишаването на цените няма да е добре за клиентите, но не може да се направи много. Просто имаш продукт и трябва да го продаваш на цената, на която той е продаваем и с която ти можеш да гарантираш, че бизнесът ще може да функционира правилно.
Можеше лесно да напуснете България и да развивате бизнес другаде? Защо не го направихте?
Вярвам, че всяка държава ще има подобни проблеми и ситуации, но аз като цяло съм много оптимистичен за България в дългосрочен план. Има много трудности и негативи, но вярвам, че държавата ни има всичко, за да можем да развиваме туризъм. Това е нещо, което може изключително много да се развива в бъдещето, както и всякакви други бизнеси.
Как ще се оправя едно заведение оттук-нататък ако ДДС остане 20 процента?
Ще трябва да коригираме цените нагоре. В същото време ще се опитаме да даваме промоции, които да компенсират клиентите, в същото време ние да компенсираме нашите разходи. За малките ресторанти ще е много сложно на този етап. Просто защото стандартът на живот в България позволява определени цени и вдигането на това ДДС ще ги надвиши. Предстоят много сложни времена за нас и всички по-малки заведения. Всички ще пострадаме.