Над 1 млрд. лв. са загубите за българската икономика на година от това, че страната ни не е в сухопътен Шенген. Това обявиха от Съюза на международните превозвачи, които изчисляват, че общият приход, загубен за бюджета, е малко над 300 млн. лв.
Голямото чакане на КПП-та води и до загуба на интерес към шофьорската професия. Данните се базират върху анализ на трите основни вътрешни граници на ЕС – Видин-Калафат и Русе-Гюргево на българо-румънската граница, както и Кулата-Промахон на българо-гръцката и бяха обявени от българския представител в работната група на ЕК по темите на транспорта Николай Рашков.
“Загубите за българските производители са както директни - това е цената, която всеки един български потребител плаща отгоре на продукцията, която изнася в Европа, така и индиректни - много просто илюстрация е капиталовият ресурс, който всяко едно българско предприятие затваря в производство. Когато вашият произведен продукт пътува един ден до пазар в Западна Европа и съответно бъде реализиран, вие съответно може да приберете като производител обратната стойност към него доста по-бързо. Ако същата тази стока пътува повече от седмица, това означава че времето, за което вие затваряте капиталов ресурс, е доста по-голямо от вашите конкуренти в Западна Европа, което съответно би ви поставил в ситуация на неконкурентноспособност”, коментира Рашков.
Резултатите от това изследване ще бъдат предоставени на всички институции, имащи интерес по темата – министерствата на финансите, на транспорта и на икономиката, както и на всички наши представители в ЕП, уточни Рашков. Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев добави, че се надява институциите да припознаят темата и да предприемат активни действия за решаването на проблема. Той очаква след изборите на 9 юни в Европарламента да отидат хора, които разбират от транспорт и които ще защитават българските интереси.