Църквата почита на този ден 40-те войника от арменския полк в гр. Севастия, които след жестоки мъчения загиват за своята вяра по време на преследванията на християните от император Лициний (IV в.).

Празникът е известен още като Четиридесет мъченици Севастийски, Свето четирси, Св. четиресе, Младенци.

Обреди и традиции

С този ден е свързано народното вярване, че слънцето се обръща към лято, времето се затопля и излизат всички буболечки, змии и гущери от дупките си.

На празничната трапеза се слагат 40 червени чупиш, пълнени с боб, а също и 40 сарми с ориз. Наливат се 40 чашки с вино и 40 с ракия. Изяждат се 40 залъка и се изпиват 40 глътки вода. На този ден стопанинът засява 40 корена и всичко се хваща.

Сред обичаите на празника основно място заема обредното гонене на змии и гущери. Предпазващо значение имат всички действия в този обред - паленето на огньове, прескачането им, удрянето по железни предмети и наричането: "Бягайте, змии и гущери, на 40 разкрача".

В Западна България, където наричат празника Младенци, майките изпичат 40 малки хлебчета с форма на кукла, наричани кукли, младенчета, младенци. Там почитат този ден за предпазване на децата от Баба Шарка, или сипаницата, която си представят като три стари грозни жени. Хлебчетата дупчат с масур, „за да не се дупчат лицата на децата”, и намазани с мед, ги раздават по съседските къщи, „за да бъде Баба Шарка блага”, да не се разболяват децата. В Родопско изпичат и раздават тенурки – тънки пшеничени питки, намазани с мед, „за болестчиците”. В Никополско хлебчетата са с форма на пиленца и се наричат светийчета.

В Западна България има поверие, че волът е опасан с 40 пояса, където се крие силата му. На този ден той свалял поясите си и затова не трябва да го впрягат. На празника се извършват и други действия, свързани с числото 40. На трапезата жените нареждат 40 постни сарми или пълнени чушки с ориз, а мъжете изпиват по 40 чаши (глътки) вино или ракия. Събират и варят 40 охлюва или рака, които изяждат. Всяка домакиня засява 40 стръка цветя, посява 40 гнезда картофи, бодва 40 клонки в земята, защото повсеместно е разпространена вярата, че всичко, засадено на този ден, се хваща и пониква.

Рано сутринта майките извеждат децата си на моравите и се търкалят 40 пъти за здраве. По пътя обратно към дома събират 40 „живи” пръчки – лескови клонки, и ги носят на гръб, че кръстът да не ги боли. Вярва се, че змия, убита от Свети четирсе, притежава магическа сила. В главата й засаждат босилек и се казва, че той ще придобие лековита сила. Мома, закичена с такъв босилек, няма да я ловят уроки и магии.
В Тракия на този ден момите изпълняват много интересен обичай – светото, с който символично въвеждат пролетта в селището. Девойките се събират в една къща и правят кукла от кросно на тъкачен стан. Обличат я в булченски дрехи, на главата  ѝ поставят черно було. Момите слагат така приготвената кукла на шейна и с нея обхождат селото, минават край свещени могили с вековни дъбове, край яазми и оброци. Накрая отиват на реката и развалят куклата, измиват кросното и се плискат с вода. Чрез този ритуал бъдещите невести искат да осигурят здравето и плодовитостта си.