В началото на тази година независимата международна организация Top Employers Institute обяви тазгодишните компании, сертифицирани като Top Employer. В превод сертификатът означава топ работодател и както подсказва името му, отличава HR политиките в една компания.

Освен че се издава от независима световна организация, допълнителна тежест му придава и фактът, че е резултат от 6-месечен задълбочен одит, при който се оценяват работодателските практики и политики в шест основни области – управление на хора, работна среда, привличане, развитие, ангажиране, култура и ценности.

У нас единствената компания в телеком сектора, сертифицирана с Top Employer, е Yettel. Още в края на 2023 г. телекомът обяви, че е получил световния сертификат, като и до днес продължава да бъде единственият представител на българската телеком индустрия в престижната класация. Отнесено към бранша в Европа, мобилният оператор се нарежда сред общо 60 телекома, сертифицирани като Top Employer за 2024.

Кои обаче са практиките, които превръщат една компания в топ работодател?

Говорейки за Yettel, телекомът фокусира усилията си в няколко посоки – създаване на мотивираща и приобщаваща работна среда, осигуряване на възможности за развитие и грижа за благосъстоянието на своите служители.

С нас можеш да растеш

Това е едно от обещанията, които телекомът дава на своите служители. За да го спази, предлага редица програми за развитие и обучения, съобразени с нуждите на бизнеса. Една от тях е програмата Edugrants. Тя отпуска образователни грантове за служители, като дава достъп както до различни експертни курсове, така и до международни професионални квалификации. Годишно компанията инвестира до 100 000 лева, като в рамките на петте години, в които програмата се провежда, от нея са се възползвали общо 81 души.

През изминалата година се проведе и пилотното издание на менторската програма „Ментор до теб“, която събра общо 30 души – ментори и ментита, разпределени в менторски двойки. Допълнителни възможности за развитие дават и ежегодната академия „Пътят към лидерството“ за нови мениджъри и лидери на екипи, както и редица специализирани обучения за хората в магазинна мрежа и кол център.

Достъпни за всички са и т.нар. Академии за нови знания, които предлагат материали, видеа или обучения на живо по различни теми като управление на проекти, презентационни умения, дигателен маркетинг, управление на екипи дистанционно и в хибридна среда, работа с данни, Excel и други.

Свободата да бъдеш себе си

Създаването на приобщаваща работна среда, в която всеки може да бъде себе си, е друг ключов приоритет, залегнал и в стратегията за устойчиво развитие на Yettel.

Компанията работи активно за повишаване информираността на своите служители по темата. Само през изминалата година обучава общо 130 души на ръководни позиции по темата за неосъзнатите предразсъдъци, стереотипното мислене, фаворизирането и други.

Безспорно обаче един от най-добрите примери е програмата „Рамо до рамо“. Стартирала още през 2015 г., тя подпомага професионалното развитие и социална интеграция на хора с увреждания, или както Yettel избира да ги нарича – хора с различни възможности. В рамките на две години те работят по конкретен проект и преминават през специализирани обучения, придобиват ценни трудови навици, а в резултат на това стават по-подготвени и конкурентоспособни на трудовия пазар.

Баланс работа – личен живот

Йога или народни танци в офиса, отворени сесии с финансов консултант, лекции, посветени на грижата за здравето, или участие в различни спортни инициативи са само част от възможностите, които предлага компанията.

В основата на цялостната ѝ wellbeing политика е ангажиментът да подкрепя служителите си във всеки етап от техния живот. Затова и програмите покриват широк спектър от теми като физическо и психично здраве, финансово благополучие, социални контакти и здравословна работна среда.

Важна роля тук има т. нар. екип „Баланс“ – служители доброволци, които всеки месец организират различни инициативи за своите колеги като „Лигата на приключенците“ – вътрешно отборно състезание, в което миналата година се включват близо 200 приключенци, или месечни предизвикателства като „10 000 крачки“, „Месец без асансьори“ и други.

Към всички тях се добавя и разнообразието от придобивки – от стандартни такива като ваучери за храна и допълнително здравно осигуряване, през придобивки, фокусирани върху баланса работа – личен живот – като пакет консултации с корпоративен психолог, възможност за наемане на служебен велосипед, допълнителни дни отпуск за рожден ден и при напълно използвана отпуска, както и придобивки, пряко свързани с бизнеса, като отстъпки за закупуване на устройства, аксесоари и др.