Камери ще следят нарушителите с „димящите“ коли в Центъра, а таблата по спирките ще информират зоните без вредни емисии. Това ще се случи когато Пловдив бъде разделен на няколко зони, в които  и употребата на определени видове горива, уреди за отопление и МПС-та с нисък екологичен стандарт, ще бъде ограничена.

Това стана ясно от думите на зам.-кмета по екология Анести Тимчев в ефира на Дарик радио. В обзорната програма от Пловдив той съобщи, че първата зона, която ще бъде обособена, ще бъде Централната градска част и в дните, в които има превишение на фините прахови частици, влизането с автомобили с нисък екологичен клас ще е забранено.

Освен таблата по спирките, общината обмисля и други начини за уведомяване на пловдивчани  и гостите на града, но пътуващите до Центъра на града ще трябва и сами да се информират, подчерта още Тимчев.

Той коментира, че от местната управа нямат притеснения относно изтичането в края на юли на съдебния срок, в който Община Пловдив трябва да реши проблема с мръсния въздух, тъй като ежегодната оценка на РИОСВ Пловдив показва, че за изтеклата 2021 г. се наблюдава намаляване на нивата на фини прахови частици под 10 микрона /ФПЧ10/, а замърсяването на въздуха в града е в рамките на изискванията и няма превишения.

Припомням, че в началото на годината бе избран изпълнител за разработване на методика за въвеждане на зони с ниски емисии. Работи се по изготвянето на анализ на нормативните изисквания за въвеждането им, изработването на прогноза за превишенията по замърсители и определяне на подходите за тяхното ограничаване,.

„Общините трябват да бъдат подкрепени със законови и институционални промени, които да им позволят да прилагат много по-строги изисквания към спазване на мерките за качеството на въздуха. Държавата трябва да забрани продажбата на въглища, както и да въведе стандарт за дървесина, нужни са и промени в националната система за мониторинг на въздуха, което на практика да доведе то това не само Пловдив, а и съседните общини Марица и Родопи да измерват чистотата на въздуха. Така солидните финансови санкции да бъдат разпределени, тъй като много голяма част от жителите на тези населени места се отопляват на дърва  и въглища“, коментира още Тимчев. Към момента обаче отговор на исканията на местната управа няма.

Вчера ОбС прие изменението в Наредбата за околната среда на Пловдив, в която са заложени солени глоби за нарушителите. Съвсем скоро се очаква по улиците в града да започнат да се движа ти  модерни електрически автобуси, след като учредяването на общинското дружество „Екобус“ вече е факт. Вчера местния парламент прие учредяването на предприятието. Според предварителните прогнози, проектът ще се реализира поне 7, 8 години. Първоначално дружеството ще е собственик на 20 електробуса, зарядната инфраструктура, която ще ги обслужва и ще събира приходите от продажбата на билети и карти. Дружеството ще е на пряко подчинение на ОбС, а 2000 лева е предвидената заплата на управителя Илко Търпов.

Определен е и теренът, където ще се зареждат електробусите, като депото ще разполага и със соларни панели за пестене на електроенергия - това са 18 дка в район „Тракия“. Те бяха апортирани в актива на "Екобус-Пловдив", срещу което се обявиха съветниците от ДБ.

За реализирането на проекта са нужни над 21 милиона лева, които ще се търсят от европейски програми.

Очакванията са дружеството да функционира напълно независимо от сегашния принцип на уреждането на градския транспорт.

Докато предприятието получи лиценз за дейност, ще бъдат закупени най-вероятно 6 малки автобуса, които ще бъдат дадени под наем на превозвач. Те ще се движат по т.н. най-натоварени ученически линии в Пловдив.

Чуйте още в звуковия файл.