Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова представи резултатите от възложената от нея проверка на пътния участък Драгичево – Долна Диканя, в който стана катастрофата с автобус от Република Северна Македония.
Участваха също заместник-министрите Валентин Граматиков и Иван Шишков, началникът на ДНСК арх. Влади Калинов и проф. Божидар Янев, който преподава в Колумбийския университет и от 30 години работи в сферата на поддръжка на мостове в Ню Йорк, обясни арх. Комитова.
Собственикът на „Беса Транс“ е шофирал един от четирите автобуса
Историята на този път започва от 2002 г, с одобрен технически проект и разрешение за строеж. През 2006 г. има допълнително разрешение за строеж на пътни възли. АКТ 15 е издаден през 2007 г. и се води скоростен път с разрешена скорост 90 км/ч. Незнайно защо, през 2013 г. скоростта е увеличена на 120 км/ч.
До ден днешен пътят няма АКТ 16, защото не са приключили отчуждителни процедури, обясни министър Комитова. През 2012 г МС обявява участъкът Дасколово - Долна Диканя за национален обект и АПИ подписва нов договор за "Пътинвест инженеринг". Именно тези планове са едни от бавените процеси при изграждането на пътна инфраструктура, обясни още министърът.
Какви са стъпките по изясняването на причините за инцидента на „Струма”?
Не можем да твърдим, че вдигнатата на 120 км/ч е основната причина за катастрофата, заяви Комитова.
Като грапавост пътната настилка е добра, в доста добро състояние. Относно маркировката - тя е възложена чрез ин хаус процедура на две фирми с един и същ собственик.
Към датата на катастрофата има изпълнена само осевата линия, има около 6-месечно забавяне на изпълнение на маркировката.
Комитова: Има нещо много странно с възникналия пожар в автобуса на „Струма“
Мантинелата наречена "рибена опашка" е поставена през 2007 г и тогава отговаря на нормите. Към 2021 г. обаче има нови норми, обясни още Комитова.
Очевидно, катастрофата не е била с голяма скорост, но е възникнал пожар. Имаме много странно събитие - пожар, който според мен е основната причина за жертвите. Нямаме обяснение как точно е изгорял този автобус, допълни тя.
Автобусът, който катастрофира е преминал границите на Македония 135 пъти за две години
Това, което МРРБ може да направи като краткосрочни мерки, е да подмени маркировката и да намали максимално допустимата скорост на 90 км/ч, смята министър Комитова.
Де юре, този проект нито е проектиран за скоростен път, нито за автомагистрала, обясни зам.-министърът Иван Шишков.
Стандарите на строителство се променя много често, обясни министър Комитова. Тя даде пример със старите сгради, които не отговарят на новите стандарти за земетръс, което не означава, че трябва да бъдат съборени.
Изписаха от „Пирогов“ още четирима души, пострадали при катастрофата на „Струма“
Тази злощастна мантитенела е стара и отговаря на нормите, въведени през 2021 г, допълни Комитова. Съставянето на АКТ 16 с такова закъснение е доста трудна задача, категорична е тя.
Съставянето на АКТ 16 с такова закъснение е доста трудна задача, категорична е тя.
Арх. Влади Калинов отговори за това какви са мотивите за вдигането на скоростта от 90 на 120 км/ч. Тя е увеличена само на базата на промяна на маркировката и знаците.
Намерено е 45-ото тяло в изгорелия автобус на „Струма“
Това, което нас ни притеснява, че още в самия проект напречните виражи на пътя са малко над 4%, което означава че скоростта трябва да е 90 км, обясни архитектът. При по-висока скорост превозните средства се отконяват в ляво, а в случая с катастрофата, автобусът е тръгнал надясно, което е предпоставка да се преполага, че той се е движел с ниска скорост, смята арх. Калинов.
Въпросът с т.нар. рибешки опашки е решен с промяна на нормите. Има забрана да се прилагат през 2021 г., което означава, че всички реконструкции, които ще се правят, трябва да бъдат съопбразени с нормите, допълни той.
Македонският главен прокурор: Жертвите на катастрофата ще бъдат идентифицирани скоро
Промяната в мантинелите само на тази кратка отсечка би струвала около 30 млн. лв.
Министър Комитова възложи проверката на участъка между Драгичево и Горна Диканя след като бяха открити проблеми в инфраструктурата на пътя, които биха могли да са допринесли за фаталния инцидент, при който загинаха 45 души.
Проблеми с маркировката, която не е довършена, както и с мантинелите, които не са подменени, според новите изисквания, са някои от регистрираните проблеми, както и по-високата позволена скорост на път, който не отговаря на нея.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук