Водолази продължават да издирват шестима души, които са били на борда на луксозна суперяхта "Bayesian", която се преобърна край бреговете на Сицилия в понеделник сутринта, но се задават въпроси защо плавателният съд е потънал, пише Би Би Си.

Според приложението за проследяване на плавателни съдове Vesselfinder лодката е напуснала сицилианското пристанище Милацо на 14 август и за последен път е била проследена източно от Палермо в неделя вечерта, като навигационният ѝ статус е бил „на котва“.

Смята се, че плавателния съд е бил ударен от торнадо над водата - известно още като водовъртеж - което е довело до преобръщането на яхтата.

Има отделни теории, че мачтата ѝ се е счупила по време на бурята, а сред другите фактори за потъването е навлизането на вода през люкове и врати, които са били оставени отворени заради топлото време край италианския бряг.

Водовъртежи - по-често срещани в Италия, отколкото си мислите

Свидетели описват, че са видели как по време на бурята преди потъването на "Bayesian" се е образувал водовъртеж.
Повечето са запознати с това как изглеждат торнадата - те представляват въртящи се колони от разрушителни ветрове, стърчащи от основата на облаците надолу към земята.
Според BBC Weather водните смерчове също са такива, но са над вода, а не над суша.

Вместо прах и отломки, които се завихрят около ядрото на силните ветрове, това е водна мъгла, която се издига от повърхността.

Подобно на торнадата, повечето от тях са само краткотрайни, тесни колони и не се засичат лесно от метеорологичните радари, така че много от тях няма да бъдат отчетени.

Те обаче не са толкова редки, колкото си мислите. По данни на Международния център за изследване на водовъртежите само на 19 август край бреговете на Италия е имало 18 потвърдени водовъртежа.

В северното полукълбо водовъртежите са най-често срещани в края на лятото и през есента, когато температурата на морето е най-висока и подхранва буреносните облаци.

Въпреки това, с повишаването на температурата на морската вода поради изменението на климата, съществува опасение, че те могат да станат по-чести.

През последната седмица в Средиземно море беше регистрирана най-високата температура на морската повърхност в историята, което допринесе за появата на тази неотдавнашна буря.

Счупи ли се мачтата на "Bayesian"?

Яхтата е построена от италианската корабостроителница Perini през 2008 г., а последният ѝ ремонт е извършен през 2020 г.
Според уебсайта на Perini Bayesian има мачта с дължина 75 м (246 фута), за която се твърди, че е най-високата алуминиева мачта в света.

Карстен Борнер, капитан на друга яхта, закотвена наблизо по време на бурята, заяви, че е имало „много силен ураганен порив“ и е трябвало да се бори, за да задържи плавателния си съд стабилен.

Според италианския вестник Corriere della Sera той е видял как мачтата на "Bayesian" „се огъва и след това се счупва“.

Матю Шанк, председател на Съвета за морско търсене и спасяване, обясни, че е трудно да се каже дали мачтата се е счупила.

„Мисля, и това е чисто предположение, но доказателствата, които получаваме от водолазите, са, че корабът е основно непокътнат“, каза той пред Би Би Си и подчерта"

„Ако мачтата е била счупена, това би било нещо значимо, за което ще се съобщи.“

Шанк допълни, че според него случилото се с "Bayesian" е „странно събитие“.

„Корабите не са проектирани да плават в такова време - 65 до 85 мили в час е максималната скорост, в която един кораб би могъл да плава, и то със спуснати платна“, каза той и допълни: „Те не са проектирани да плават през торнадо или водовъртежи“.

Човешки елементи - поддържане на отворени врати и прозорци

Един от експертите по ветроходство твърди, че люковете и вратите, оставени отворени през нощта на яхтата, може да са причинили потъването му.

Метеорологичните данни показват, че в деня преди потъването температурата е достигнала около 33С.

Сам Джеферсън, редактор на списание Sailing Today, смята, че това може да е довело до желанието на пътниците на "Bayesian" да се нуждаят от морски бриз, докато спят.

„Бих казал, че лодката е била ударена много силно от вятъра, била е притисната настрани“, каза Джеферсън и обясни:

„Предполагам, че всички врати са били отворени, защото е било горещо, така че е имало достатъчно отворени люкове и врати, за да се напълни с вода много бързо и да потъне така.

Причината, поради която се е притиснала толкова силно, е, че мачтата е огромна. Тя действаше почти като платно.

Яхтата се е напълнила с вода, преди да може да се оправи. Всичко това са спекулации, но това е единственото логично обяснение“, добави още Джеферсън.

Рекордни температури в Средиземноморието

От средата на юни морето около Сицилия - западният средиземноморски басейн - преживява силна гореща вълна.

Службата на Европейския съюз за борба с климатичните промени „Коперник“ съобщава, че температурата на морската повърхност в региона многократно е надхвърляла 30°C - с четири градуса повече от средната стойност за 20 години по това време на годината.

Миналия четвъртък испански изследователи от Института по морска наука в Барселона потвърдиха, че в Средиземно море е бил счупен рекордът за максимална температура на морската повърхност.