Преди около месец целият свят претърпя IT-срив, който блокира работата на болници, медии, банки и най-вече на летищата. До технологичния срив се стигна след дефектна актуализация на една от водещите софтуерни компании за киберсигурност. Този срив блокира работата на хиляди авиокомпании, много полети бяха отменени и пренасочени за следващите дни.
Месец по-късно доста пътници продължават да се оплакват от честите закъснения на полетите. В разгара на летните ваканции много хора пътуват извън страната и се сблъскват с този проблем.
Голяма част от потребителите на авиокомпаниите, не са запознати със своите права и често се примиряват с обстоятелствата. Много малък процент от хората, които пътуват знаят за полагащите им се компенсации при закъснение или отмяна на полет. Ето няколко съвета:
За да не изпадате в ситуации, в които ще се наложи да чакате по четири, пет и повече часове на летището, преди да тръгнете, може да проверите сайта на авиокомпанията и летището. Проверете и личните си имейли за получено съобщение от авиокомпанията за евентуално голямо закъснение или отменен полет.
Ако сте на летището и самолетът ви закъснява повече от 2 часа, авиокомпанията е задължена да ви осигури храна и освежаващи напитки. Ако това не се случи, може да си закупите сами и да си запазите касовата бележка, след което да поискате възвръщане на сумата от авиокомпанията. Наложи ли ви се да чакате повече от 12 часа, те са задължени да ви осигурят място за пренощуване и отдих и транспорт до него.
При повече от 3 часа закъснение пътникът може да изисква компенсация, като нейният размер зависи от разстоянието на полета. До 1500 км компенсацията е 250 евро на пътник, като малките деца също имат право на обезщетение. Няма фиксиран срок за това, но е добре ден – два след пристигането ви, да попълните формуляр на сайта на авиокомпанията за компенсация. Данните се обработват в рамките на 4-5 работни седмици, като в зависимост от наплива на пътници, отговорът може да се забави.
Ако се случи нещо подобно с вас, запознайте се с правилата и правата, които имате и как може да получите вашата компенсация.
Публикацията подготви Теодора Трайкова, стажант репортер в darik.bg