Да залагаме на доказани или препоръчани от наши близки търговци, сайтове и марки, за да не станем жертва на измама в интернет пространството. Това е една от препоръките, които Габриела Руменова от „Ние, потребителите” даде по повод официално започналата кампания „черен петък” в България.
Снимка: Габриела Руменова / Дарик
Според нея този „черен петък” няма да е само в рамките на ден или седмица, а намаленията ще продължат до края на коледните празници. Затова хората трябва да знаят как да се предпазват от измами в интернет пространството, но и във физическите магазини. Превенцията срещу измамите може да бъде осъществена чрез внимателно проверяване на линковете, които посещаваме. Това може да стане и чрез свързване лично с търговеца чрез оставените контакти, за да видим дали ще получим отговор от него. Ако такъв няма в продължение на часове, не бива да пазаруваме от там.
Снимки: Черен петък / Getty Images
“Черният петък” по български модел може да продължи и с месеци, но това носи и своите плюсове, тъй като потребителят спокойно може да помисли дали нещо наистина му е нужно без да се притеснява, че ще изпусне намалението, обясни Габриела Руменова.
Не “черен петък”, а “петъци”
“Истинският класически „черен петък” в Щатите, откъдето той идва, действително е в рамките на един ден, което обаче виждате до какво води. До струпвания, дори до контузии на хора или до по-сериозни инциденти. Тук в България може би предимството е, че има последователност или поредица от “черни” дни – петъци, седмици, уикенди и всичко, което може да се измисли в рамките на ноември и хората малко по-спокойно могат да пазаруват”, обясни Руменова.
Как да усетим индикации за измама
Тя спомена, че ако контакти с търговец липсват или ако има нещо нередно в линка на сайта, това може да е индикация за евентуална измама.
“Най-ниската цена може да означава некачествена, фалшива, опасна стока и може да се окаже, че при някой търговец, макар да е постигната по-ниска цена заради огромно намаление, тя пак не е най-ниската на пазара в момента. Някой друг може да предлага тази стока с по-добри характеристики на по-ниска цена”, предупреди Габриела Руменова.
И обобщи от какво трябва да се пазим в месеците на намаленията.
“От измамни физически лица, от некоректни търговци, които ни спестяват важна за нас информация – било то по отношение на сделката, било то по отношение на стоките и услугите, които ни предлагат. От това да не въведем личните си данни някъде, където не трябва, да проверяваме много внимателно платформите. Да се пазим изключително много от фишинг атаки в пощите си”, предупреди Руменова.
Къде да сигнализираме
По думите ѝ ако бъдем опарени от такава измама, можем да сигнализираме на Комисията за защита на потребителите, а ако търговеца е от страна в ЕС, можем да сигнализираме на Европейския потребителски център.
Чуйте прикачения звуков файл.