РИМ Враца ще  отбележи 100 години от смъртта на знаменития врачанин Мито Орозов, който загива при опустошителен пожар през 1923 г., опитвайки се да спаси предприятието си за файтони. Издъхва на 64-годишна възраст, а с него си отива мечтата и България да е на световната сцена на производството на автомобили.

Музейните работници припомнят, че на 30 септември 1923 г. в гр. Враца избухва пожар, който изпепелява 1/3 от града.

На 29 септември 2023 г. ще бъде отбелязана 100 годишнината от трагедията.

От 11:30 ч. във Възнесенската църква ще бъде отслужена панахида в памет на загиналите в пожара.

От 17:00 ч. в ЕВК “Св. Софроний Врачански” ще бъде представени акценти от живота и делото на Мито Орозов - трагично загинал в пожара, както и от събитията на 30 септември 1923 г.

Врачанинът произвежда първите модерни коли у нас 

Пръв въвежда 9-часовата работна седмица, загива при пожар във фабриката 

"Най-отрадно впечатление ми направи фабриката на Орозова или по-вярно самата личност на Орозова. Орозов? Was ist das?, ще попита гордият столичанин... Я си снеми калпака, приятелю, поклони се на г. Орозова и пожелай да се народят в България повече такива труженици! Орозов е един беден самоук, който от правене на врачански бастони и табакери е достигнал да построи една фабрика, в която той и десетина работници изработват най-елегантни кабриолети и файтони. Всички машини и приспособления във фабриката са дело на неговите ръце. Днес цяло Врачанско е наводнено с кола и кабриолети от неговата фабрика".

Това пише в своя пътепис "София – Мездра - Враца" великият Алеко Константинов,който приживе се среща лично с Мито Орозов - основоположник на модерното коларство у нас и човекът, който впечатлява със занаята си американския инженер и предприемач Хенри Форд.

След Освобождението във Враца е изградена първата фабрика за файтони. Предприятието е дело на прочутия врачанин Мито Орозов, чиито превозни средства били най-модерните не само за България, но се продавали по целия Балкански полуостров.

Мито Орозов е роден във Враца през 1859 г. в семейство на възрастни родители - майка вдовица и баща също вдовец, който по професия е бил кожухар.

Будният младеж рано загубва баща си едва 17-годишен и е принуден да прекъсне образованието си, за да издържа майка си и сестра си. Младият Мито започва работа като чирак при местните майстори железари.

Две години по-късно талантливият врачанин поема сам занаята на майстора, като започва да изработва сувенири за руските войници и офицери. Орозов е включен като буден младеж в групата на подготвяните тогава в Русия бъдещи администратори на България. Но това не се осъществява поради несъгласие на майка му и Мито окончателно определя своето бъдеще като занаятчия железар.

През 1883 г. самоукият врачанин сбъдва голямата си мечта - открива собствена коларница. Привлича майстори, дърводелци и бояджии от чужбина, като им плаща пет пъти повече над средната заплата заради професионализма им. Сам разработва много от файтоните.Фабриката му представлява интерес по отношение на организацията на труда и начина на производство - правилника за вътрешния ред, правилника за приемане на ученици (чираци) и каталога-проспект на предлаганите модели. Ограниченият брой работници произвежда с особена прецизност луксозни файтони, двуколки, брички, кабриолети, катафалки и санитарни коли. За изработката им се използват само висококачествени материали, по-голяма част от които са внос от чужбина. Мито Орозов сам разработва, внедрява или усъвършенства редица компоненти и детайли и рационализира производствения процес. Около 50 модела предлагал каталогът от возила, които се доставяли в цялата страна, а и в чужбина в онези години.