Актрисата Ана Пападопулу коментира продължаващия скандал около поисканата оставка на Васил Василев като директор на Народния театър, като отправи безименни обвинения срещу конкретни трима "активисти" срещу него.
В статус във Фейсбук профила си Пападопулу не разкрива самоличността им, но ги уличава в това, че са "твърдо решени да унищожат всяка възможност за развитие и благоденствие на театъра".
Тя изброява и конкретни случаи на унизително и лицемерно поведение от страна на неназованите си колеги, като завършва позицията си с въпроса дали "господин Василев е най-голямата угроза за българската култура".
Какви са нарушенията, за които говори Пападопулу?
Актрисата описва три случая, в които трима отделни предполагаеми опозиционери срещу Васил Василев са се държали неадекватно спрямо колегите си по време или след представления:
- един от тях е обвинен за това, че крещял "Тъпаци" от кулисите по актьори, които играят на сцената;
- вторият е обвинен, че е "извлякъл сценичната си партньорка за косата, крещейки ѝ зад кулисите, че с бездарници не можел да седи на една сцена" (Пападопулу уточнява, че пострадалата жена е "природно явление и национално богатство" от гледна точка на таланта ѝ);
- третият човек е обвинен за това, че "абсолютно безпричинно злослови, заплашва и злепоставя колегите си".
Пападопулу твърди още, че един от "партизаните", както тя ги нарича, е работил едновременно на трудов договор и е получавал хонорар - "прецедент, позволен за богове". Другите двама са изразявали публично задоволство и дори раболепие - с целуване на ръката на директора пред "около 50 души свидетели" - след избора на Васил Василев за директор на Народния театър.
Това не е съвсем неочаквано - Василев разчиташе на подкрепата на Александър Морфов по време на конкурса за позицията, а режисьорът се върна на сцената на театъра през лятото на 2022 г. след встъпването в длъжност на новия ръководител. Само няколко месеца по-късно обаче избухна тежък политически конфликт между двамата заради закрилата, която Василев осигуряваше на заместничката си Велислава Кръстева дори след появата ѝ до Ахмед Доган в деня на изборите на 2 октомври.
Ана Пападопулу нарича "низост и липса на всичко човешко" поведението на тримата, описани в позицията ѝ, като оспорва действията им срещу Василев като "големи и страшни интереси, които се целят в сърцето на този театър".
- "Когато се премине отвъд всички морални закони, когато се потъпче всичко свято в отношенията между хората, когато психическият тормоз не спира с месеци, тогава няма как да се таи. И нека не позволяваме на хора, които са способни да унижават цяла една институция да взимат решения въпреки разума и закона, водени от личните си демони и интереси", казва още тя.
Позицията ѝ завършва с изрично уточнение, че актьорът Камен Донев, който последен напусна театъра в знак на протест срещу управлението на Василев, "никога не е бил част от трупата на Народния театър", а е бил "гост актьор, което не го прави по-малко талантлив".
Думите на Пападопулу провокираха емоционална реакция от страна на актрисата Рени Врангова (съпруга на Александър Морфов), която описва твърденията ѝ като резултат от "развален телефон" в театъра и преувеличени истории, които "придобиват абсурдни измерения".
Врангова обръща конкретно внимание само на коментара за позицията на Камен Донев в Народния театър, като описва кариерата му на сцената от 2000 г. досега.
"Не щатът прави мястото ни в театъра! Когато публиката влезе в театъра не се интересува кой е на щат и кой не е! Чувството за собственост, защото сме на безсрочни, доживотни договори (това не знам дали го има някъде по света) е глупаво и безсмислено! “ Трупа” не е да си говорим по гримьорните и да празнуваме нещо си заедно. Трупата е това, което се случва на сцената", пише още тя.
Конфликтът в Народния театър тресе публичното пространство вече около осем месеца, след като вратата на Велислава Кръстева осъмна надраскана с надписи "ДПС", "Връзки с обществеността на Ахмед Доган" и "Изчезвай" след представлението на "Хъшове" на 29 октомври.
Впоследствие Александър Морфов обяви, че той е авторът им, възмутен от демонстрираните политически обвързаности от страна на пиарката, която придружаваше почетния председател на ДПС до урните по време на изборите. Конфликтът раздели първата ни трупа. Директорът на театъра Васил Василев коментира тогава, че на театъра пише ”Иван Вазов”, не ”Александър Морфов”.
Впоследствие Велислава Кръстева напусна, но недоволството от начина на ръководене на Василев продължи, тъй като актьори виждат прокарване на политически интереси. Казуът влезе и в съда, след като Василев претендира за обезщетение от 2500 лева за нанесени неимуществени вреди.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts