
Главна Дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) предупреждава за финансова измама, при която се злоупотребява с името на службата. Неизвестни звънят по телефона на граждани и им казват, че помагат за предотвратяване на престъпление и опит за източване на банковите им сметки, съобщават от МВР. Целта е изтегляне на кредит или превод на пари в полза на измамниците.
Мъж, представящ се най-често като комисар Петър Димитров Андонов от ГДБОП, съобщава на клиент на банка, че е жертва на финансова измама, която той разследва и настоява за съдействие. Цитира се име на човек – Симеон Ангелов Симеонов. Твърди се, че той, чрез фалшиво пълномощно, опитва да изтегли част от спестяванията или кредит от името на жертвата.
След като потърпевшият чуе всичко това, бива помолен да подаде личните си и банкови данни, необходими да се започне "процедурата". Част от нея включва превод по сметка на финансовата институция, всъщност по сметка на измамниците, на стойността на уж източената от сметката сума. Клиентът може да избере дали веднага да преведе парите, ако ги има налични в тази или друга банка, или да изтегли кредит – онлайн или физически, който отново да предаде онлайн или физически на лица, които ще го очакват пред банката.

Измамниците уверяват потърпевшия, че мним служител на централната банка лично ще възстанови преведената сума по клиентската сметка в съответната банка в рамките на часове. Допълнително се изпраща имейл с прикачени файлове. Характерното е, че документите са изпращани от имейл адреси, които на пръв поглед изглеждат като идващи от ГДБОП и банкова институция.
За още по-голяма достоверност, гражданинът бива помолен да изчака на линия, докато бъде свързан последователно със „служители на банката и на централната банка“, които лично да потвърдят вече получената от „комисаря от ГДБОП“ информация. Най-често мнимият представител е жена, представяща се с името Антоанета Иванова Георгиева.
Тя потвърждава, че процедурата изисква потребителят или да преведе налични средства, или да изтегли потребителски кредит, който ще бъде възстановен. Обръща внимание и на „условието“ в документите, че ако процедурата не бъде спазена, клиентът подлежи на наказателна отговорност и санкции, включващи дори конфискация на имущество и блокиране на сметки до приключване на досъдебното производство по разкриване на престъплението.
Характерно за новата финансова измама е, че през цялото време – от позвъняването до прехвърлянето на парите, жертвата бива държана на телефона и не ѝ се дава възможност да комуникира или да извърши проверка на предоставената информация.
Позвъняванията идва от български телефонни номера, най-често непознати и различни, тъй като измамниците използват интернет телефония. Регистрирани са обаждания и от реални номера на институции или частни лица, „спуснати“ от измамниците за целите на схемата. А мнимите служители на полицията и представителите на БНБ имат руски акцент.
Жертвите вероятно са открити заради изтичане на бази данни в киберпространството, заявяват от ГДБОП.
Дирекция „Киберпрестъпност“ на ГДБОП вече работи по няколко сигнала, постъпили по телефона и физически в понеделник. От тях става ясно, че позвъняванията от името на службата са започнали от края на миналата седмица, като в рамките на часове са предотвратени няколко опита за теглене на кредити и възстановяване на изтеглени суми от граждани. В два от случаите те са на стойност 20 000 лева и 80 000 лева. Измамените са предимно млади хора - на възраст между 20 и 30 години. Има и потърпевш на около 50-годишна възраст, съобщиха от ГДБОП.
Проверява се дали престъпниците имат достъп до банкова и друга лична информация на потребители, както и самоличността на извършителите според известните до момента данни.
Ако граждани станат обект на такова или подобно престъпление, с което се настоява незабавно да изтеглят или преведат средства към непознати банкови сметки, незабавно да прекратят комуникацията, да се свържат с обслужващата ги банкова институция чрез публикуваните на официалната й страница контакти, да попадат сигнал на 112, в най-близкото поделение на МВР или към дирекция „Киберпрестъпност“ на ГДБОП.
С позиция по казуса излязоха и от БНБ. Ето какво гласи тя:
Във връзка с новопоявили се случаи на телефонни обаждания от лица, представящи се за служители на Българската народна банка (БНБ), Ви информираме следното:
Обаждащите се твърдят, че от името на БНБ се отпускат кредити, и дават инструкции за извършване на различни действия – включително внасяне на парични суми или нареждане на преводи. Подобни обаждания са измамни и не произхождат от служители на БНБ.
В някои случаи те се комбинират с фалшиви обаждания от името на други държавни и обществени институции.
БНБ предупреждава:
• Не предоставяйте лични данни по телефона;
• Не изпълнявайте указания, получени в такива обаждания;
• При съмнение за измама незабавно се свържете с обслужващата Ви банка и подайте сигнал в най-близкото подразделение на Министерството на вътрешните работи.
Българската народна банка не осъществява обаждания до граждани с предложения за кредити или други финансови услуги.