
Ден на артистите беше организиран от МУЗИКАУТОР и CISAC в София, а на фокус бяха изкуственият интелект и предизвикателствата пред частното копиране. В рамките на два панела хора, създаващи изкуство из целия свят, се събраха в нашата столица, за да обсъдят враг или приятел е изкуственият интелект и какви са предизвикателствата пред развиващия се пазар в тази сфера. Представители на различни държави споделиха за трудностите, които ги спъват в творческия им път, но и положителният пример в областта на частното копиране.
Творци от Мексико, Латинска Америка, Нигерия, Япония, Испания и България се обединиха в първия панел на международната среща, организирана от МУЗИКАУТОР, за да споделят своите възгледи за изкуствения интелект.
„Аз лично не използвам изкуствен интелект в работата си. Скептична съм. Предпочитам да пипна с ръцете си материалите, с които ще работя. В последния си проект работих с традиционен за Мексико материал. Работя с текстури, правя големи проучвания. Изкуственият интелект обаче не може да ми предложи да докосна материалите си, да усетя текстурите, да работя с тях. Изкуственият интелект не може да замести контакта. Можем да запазим културата и традициите си, ако продължаваме да отстояваме моралите си“, каза Елизабет Амбриз от Мексико, която е визуален артист.
„Тренирахме модел на изкуствен интелект с нашата собствена база данни, събирана повече от 30 години. Основната идея беше да ни помогне, а не да крадем от някого другиго“, разказа българският музикант Николай Маджаров, по-познат като Файчето.
„През 2019 година започнахме да разработваме наш собствен модел на изкуствен интелект. Първоначално изградихме инструментите му, а после започнахме да го обуаваме и на по-сложни неща. Имахме нужда от партньор. 6 години по-късно той е напълно работеща система и добър партньор за нас. Не е за комерсиална употреба, не е публичен, може би никога няма да бъде. Но е част от нашия екип. Въпрос на време е да приемем, че той не е живо същество, но може да ни помага да правим неща. Той е партньор. И е въпрос на легална рамка, за да установим работата му по правилния начин“, заяви още той в рамките на форума.
Въпреки полярните мнения на различните творци, в дискусията се роди и идея.
„Само 25% от диалектите и езиците, говорени в света, са включени в тези модели на изкуственият интелект. Това, което Николай прави, е невероятно и ние трябва да го обмислим. Можем да използваме малки езикови модели, за да съхраним нашата култура и езиците, диалектите в нашите държави“, обясни Карлос Лара, който е музикален композитор и продуцент от Латинска Америка.
Участниците в панела обсъдиха, че това може да се случи, ако изкуственият интелект бъде научен да познава културата.
„Копирайт в своята чиста форма цели да защити авторите и техните права. Трябва да запомним, че авторството трябва да бъде на върха на културната индустиря. Не големите компании, ние създаваме култура“, коментира артистка от Испания.
Но Николай Маджаров – Файчето подчерта, че това може да се случи, ако има и правна регулация.
А вторият панел започна с песен. И то не от кой да е, а от Ивон Чака Чака, която освен вицепрезидент на CISAC, е и певица, и пише музика.
Фокуса във втората част от събитието беше създаването на изкуство, но и предизвикателствата в развиващия се пазар.
Композитор и артист от Тайланд изтъкна, че един от големите проблеми в страната му е как младите дейци не знаят какви са правата им. А друга певица от Кабо Верде обясни, че освен права обаче, артистите имат и задължения. По думите ѝ творците трябва да бъдат лидер на промяната, която искат да видят в света на авторското право, но и на изкуството като цяло.
*Съдържание от партньор

Още по темата
- Изкуственият интелект върху творческия труд бе на фокус на общото събрание на CISAC
- „Innerglow“: За новите любими неща, вдъхновението и музиката
- Литературна премиера: „Трифена“ или защо жените се раждат със солена вода в гърдите?
- Директорът на Народния театър: Руското посолство поиска билети за "Оръжията и човекът"