Бившият президент и кандидат на републиканците Доналд Тръмп изведе Хълк Хоган и Кид Рок на RNC миналия месец, а Меган Тийм Сталиън, Джордж Клуни и Дженифър Анистън са сред звездните артисти, които изразиха подкрепа за вицепрезидента Камала Харис в кандидатурата ѝ за Белия дом.
Дали обаче предизборните усилия на известните личности имат ефект? Или всичко това е просто шумотевица?
Ново проучване на Центъра за демократично управление и иновации "Аш" към Харвардския университет, споделено първо от CNN, установи, че знаменитостите наистина играят влиятелна роля за насърчаване на гражданското участие.
"Макар че някои проучвания показват, че хората твърдят, че не се влияят от гласовете на знаменитостите, когато става въпрос за политика, по-строгите доказателства показват, че тези гласове са невероятно силни", се казва в проучването на Харвард.
Когато известни личности популяризират призиви за действие, проучването установява, че организациите с нестопанска цел отчитат по-високи нива на регистрация на гласоподаватели онлайн и на записване на анкетьори.
"Знаменитостите са в уникална позиция да дадат възможност на обикновените американци да използват гласа си и да упражняват гражданските си права. Знаменитостите са несравнима сила в американската култура, която определя какво купуваме, какво носим и за какво говорим. Със значителното си влияние и обхват те са мощни защитници на социални и политически каузи", се казва в доклада.
Докладът на Харвард не разглежда подкрепата на известни личности за конкретни кандидати или политически партии, а се фокусира върху ролята, която знаменитостите играят в непартийните усилия за участие в изборите, като например образоване, мобилизиране и насърчаване на американците да се регистрират за гласуване.
"Това проучване се фокусира върху непартийната гражданска ангажираност и начините да се помогне на младите хора да се чуе гласът им в избирателните урни", казва Ашли Спилейн, автор на проучването и съосновател на проекта "Гражданска отговорност".
Тя добави, че известните личности могат да помогнат за създаването на "култура на участие, да го направят забавно и да го превърнат в нещо, което трябва да ви интересува".
Джордж Клуни и Дженифър Анистън
В проучването се посочва, че това е послание, което може да се окаже от решаващо значение за привличането на гласоподаватели, които гласуват за първи път или са по-млади, и които са изправени пред пречки пред участието си, главно поради липсата на лесно достъпна информация за основните механизми на гласуването в техния щат.
"Знаменитостите имат уникалната способност да се свързват с по-младите поколения по начин, по който основните медии и други усилия за привличане на гласоподаватели може да не са в състояние. Техният контрол и присъствие в социалните медии ги позиционира като централизирани източници на информация, които могат да бъдат използвани от тези, които искат да увеличат участието си в изборите".
Този сезон на кампанията избухна в социалните медии, като по-младите гласоподаватели споделяха мемета с котки (кимване към съотборника на Тръмп, Джей Ди Ванс) и емотикони с кокосови дървета (визитна картичка за поддръжниците на Харис). Британската попзвезда Charli XCX увеличи привлекателността на Харис за поколението Z с един-единствен туит, който гласеше "Камала е хлапачка". По-рано тази седмица Тръмп седна на интервю с 23-годишния онлайн стриймър Адин Рос в социалната платформа "Кик", след като синът му тийнейджър Барън Тръмп заяви, че е фен на инфлуенсъра.
Поколението Z и милениалите, които ще съставляват най-големия избирателен блок в САЩ до 2028 г., прекарват средно по 180 минути и 157 минути дневно съответно в социалните медии, които са основният им източник на новини, според проучването.
Изследователите от Харвард отбелязват силата на социалните медии, но също така проучват кампаниите на известни личности в различни медии, включително телевизия, документални филми, мърчандайзинг и съобщения за обществени услуги. Те разгледаха данни от инициативи на знаменитости в изборните цикли през 2018, 2020 и 2022 г., включително усилията на Кери Уошингтън, Били Айлиш, Хейли Бийбър, Тревър Ноа, Дейвид Добрик, Куестлав и Тейлър Суифт.
Например през 2018 г., когато Суифт сподели пост в Instagram, за да насърчи тогавашните си 112 милиона последователи да се регистрират за гласуване на www.vote.org, организацията отбеляза най-големия ден на нова регистрация на гласоподаватели в историята си, според доклада.
Тейлър Суифт
Сред другите изследвани усилия са тези на Ариана Гранде, която през 2019 г. насърчи регистрацията на гласоподаватели, като създаде кабинки на концертите си по време на световното си турне "Sweetener", и на Кайли Дженър, която през 2020 г. публикува в Инстаграм линк за регистрация за гласуване, което доведе до 1500% увеличение на трафика в сравнение с предходния ден.
Ариана Гранде
Един от казусите в доклада се върти около Айлиш, певицата, носителка на "Грами", която открито говори за гласуването с младата си фенбаза. През 2020 г. Айлиш набираше избиратели за организацията Power the Polls и измерваше въздействието си с уникален URL адрес, който споделяше с последователите си.
Били Айлиш
Бившият водещ на "Дейли шоу" Тревър Ноа също е работил със същата организация с нестопанска цел, като е отправял призиви за действие във вечерното си шоу, което е набрало повече от 35 000 избиратели през 2020 г., според Харвард.
Ютубърът Дейвид Добрик, който е известен с раздаването на автомобили и има десетки милиони последователи в платформите на социалните медии, си сътрудничи с нестопанската организация Headcount, за да подари пет Tesla на регистрираните да гласуват. Според проучването на Харвард, близо половин милион участници в томболата, 75% са били представители на хилядолетието или на поколението Z, а повече от 65% действително са продължили да гласуват.
Уошингтън, актрисата и активистката, която играеше политическа посредничка в хитовия сериал на ABC "Скандал", стартира кампанията Influence Change, която набира колеги артисти, за да насърчава гражданската активност. Според Харвард чрез Influence Change Уошингтън е наела повече от 250 известни личности през 2020 г., за да помогне за популяризирането на регистрацията на гласоподаватели, ранното гласуване, набирането на избирателни служители и изготвянето на план за гласуване.
"Демокрациите работят най-добре, когато всички гласуват. Като човек, който е в центъра на общественото внимание, за мен е важно да напомням на хората за тяхната политическа сила и да споделям всякаква информация, с която разполагам и която им помага да влязат в своята сила. Артистите, музикантите, спортистите, актьорите и творците имат уникалната възможност да насърчават избирателите.", заяви Уошингтън пред CNN.
Снимки: Getty Images