Идва ли краят на 8-часовия работен ден пет дни в седмицата? Може ли да работим по-малко дни за същите пари и да извършваме същия обем работа? И какъв ще е резултатът, ако традиционния модел бъде заменен с по-гъвкав трудов процес, свит в рамките на два дни. Но с продължителност на работния ден 20 часа.

Резултатите от този смел фирмен експеримент, проведен на доброволен принцип в звеното на Τhe Economist в Северна Америка, представи в ефира на Дарик Югоизток ректорът на Бургаския свободен университет проф. д-р Милен Балтов.

В авторското предаване „Икономистът говори“ той постави на фокус новите предизвикателства към съвременните трудови пазари. Проф. Балтов обърна  специално внимание на въздействието на по-кратката работна седмица въpxy пpoизвoдитeлнocттa, представи предимствата, но и подчерта големите недостатъци.

Как би изглеждало работното ежедневие:

Старт на работния ден – 09.00 часа, понеделник. Финал - ранните часове на вторник. Следва 8-часова почивка и ново начало на смяната – към обяд във вторник. Край на работния ден - в ранното утро на сряда.

Какво показват резултатите от изследването:

Макар работата да е свършена като обем, някои от служителите са изпитали значителна умора, други отегчение. Експертите спестяват състава на тонизиращите напитки и субстанции, открити на работните бюра след края на деня, но пък отчитат, че част от служителите в маркетинговия отдел обявили, че са много щастливи.

„Първите сериозно предизвикателството се оказват клиентите. Част от тях не искат, а други нямат функционалната възможност да си позволят да изчакат работата да спре в средата на седмицата и започне отново в понеделник“, посочи проф. Балтов.  Проблем ще има и с доставките и куриерските служби, разчетени на пет дневна работна седмица, а някои дори и с ненонощно обслужване.  Това ще се отрази и на съпътстващите дейности – счетоводно-финансови операции, разплащания към банкови институции ,които се случват в реално време, наемане на нови служители и пр., каза още проф. Милен Балтов.

Какви са страничните ефекти:

Проблеми в здравословен план, липса на работен тонус, оплаквания от клиенти.

Заключението показва, че този експеримент даже не си струва да бъде повторен.

Чуйте проф. Милен Балтов в "Икономистът говори" по Дарик Югоизток: