„Всеки може вече да направи подкаст и да снима. С изкуствен интелект на практика можеш да имаш армия от журналисти. Обаче това, което не можеш да купиш с пари, е традицията и доказателството за свободна медия и независима журналистика. Това не се купува с пари и е безценният актив на Дарик“.
Това коментира в предаването “Денят” на Дарик изпълнителният директор на медията Христо Христов. Днес радиото отбелязва 32-рата си годишнина и е време за равносметка, планове и спомени за миналото.
Първи ефир
“Преди двайсетина година седях на този стол, а на отсрещния - Ники Кънчев. Това ми беше първото живо участие в студиото, бях стажант-репортер в икономическото предаване “Портфейл”. И ме бяха предупредили, че Кънчев е страшна гад и ще ме подхлъзне или провокира. Провокира ме, мъчеше се, но аз така се бях стегнал, че не поддавах. Това беше един много скъп спомен, защото като стоиш от другата страна и си караш колата, слушаш радио или пък си в офиса и си си пуснал радио, винаги се чудиш за магията му. Как работи, как се случва, какво е зад кулисите, какво е в кухнята..? Като се озовеш тук е много интересно и много различно. Преобръща ти представите”, разказва изпълнителният директор.
При министъра… без касетка
И до днес Христов пази снимка от първото интервю, което взема от действащ министър докато работи като репортер в икономическия отдел на радиото.
“На първата ми изява на живо при Ники Кънчев имаше притеснение, но не беше толкова зле. Истински гаф, който направих, беше първото ми интервю с министър преди повече от 20 години. Тогава финансов министър беше Милен Велчев. Аз отивам да го интервюирам на едно събитие, специално са ме пратили от екипа там. И съм с диктофон, с касетка още, нямаше ги дигиталните. Подготвям всичко, оправям се, хващам го, задавам му въпроси, интервюирам го. По едно време виждам, че нямам касетка вътре, а тук ме чакат за синхрон да се върна… И аз вече толкова притеснен и напрегнат. И още докато бях там по памет се записах, тъй като нямахме неговия глас. Това са такива готини моменти, които ти се случват”, спомня си още шефът на Дарик.
Изкуствен интелект и цели на радиото
Като цел за Дарик Христов постави използването на изкуствения интелект, но не като заместител на човека, а за увеличаване на способностите му. Затова и предупреждава, че комбинацията социални мрежи и изкуствен интелект става все по-взривоопасна. Но тук идва и ролята на медиите.
“Според мен много ключова ще бъде ролята на технологичните компании, но също така и на медиите, защото в морето от информация за хората става много трудно да се ориентират. И точно медия като Дарик, която е с традиция, която има много опит - журналистите, водещите и новинарите могат да напътстват аудиторията да се ориентира по-добре. Това играе много ключова роля. Отговорността на медиите става още по-голяма заради този бум на изкуствен интелект”, каза още изпълнителният директор на радиото.
Христов смята, че медиите не трябва да си затварят очите пред технологичните тенденции, а да се адаптират към тях.
“Ние излъчваме в ефир, стигаме до милионна аудитория през ефира всеки ден, всяка седмица, всеки месец. Но можем ли да си затворим очите за технологичните тенденции - TikTok, Instagram, YouTube и тн? Не можем, затова се адаптираме и започваме да правим повече подкасти, повече ексклузивно дигитално съдържание. Това е неизбежна част от медийния бизнес”, обясни той.
Целия разговор чуйте в прикачения видео файл.