Хартиеният билет за градския транспорт на София отива в историята. Центърът за градска мобилност спира да го продава от 1 януари 2023 година. Оттогава влизат в сила и нови карти и билети, а правилата разясни директорът на ЦГМ Димитър Дилчев пред БНТ днес.
Всички купени до края на 2022 г. билети ще могат да се използват до 1 март 2023 г. Тогава перфораторите в превозните средства ще бъдат демонтирани.
През този период хартиени билети ще се продават само от шофьорите, но по-скъпо - 2 лева бройката, вместо 1,60 лева.
Само една фирма иска да модернизира системата за управление на градския транспорт
Хартиеното билетче остава в метрото.
Част от новите превозни документи са налични още от септември - годишна карта за ученици и студенти; месечна или годишна карта на преференциална цена за младежи до 26-годишна възраст.
От 1 януари 2023 се въвеждат билети за време, а валидирането на всички превозни документи при всяко пътуване става задължително.
Горя автобус на градския транспорт в София
"Ако по време на пътуването се случи някакъв инцидент, с валидираната си карта можете да докажете, че сте ползвали този транспорт. Освен това ЦГМ ще получи повече информация за часовете, в които се осъществяват пътуванията по определени линии, за прекачванията им, за да могат да бъдат направени оптимизации", посочи Дилчев.
Електронните билети за време могат да се зареждат на два вида пластики. На всеки пункт на ЦГМ могат да бъдат заредени 2, 3, 5, 10 билета на тази карта и да бъдат ползвани при необходимост. На пластики могат да бъдат заредени и билети 30+, 60+ или карта за 24 часа или 72 часа.
Съветват ученици и пенсионери да си презаредят по-рано картите за автобуси
С билет 30+ в рамките на 30 минути може да бъдат сменяни неограничен брой превозни средства в София, като в последното и след 30-та минута можете да завършите вашето пътуване до дестинацията. Този билет е на цена 1,60 лв.
Всички, които ползват дебитни и кредитни карти, смарт устройства - часовници и телефони за таксуване в превозните средства също ще бъдат таксувани по схемата 30+.
"Това означава, че след първата употреба на вашата банкова карта, в следващите 30 минути, колкото и да се прекачвате, вие няма да бъдете таксувани. Във всяко ново превозно средство, в което се качвате, трябва да валидирате банковата си карта като пътуването ви в рамките на тези 30 минути остава на същата стойност - 1,60 лв.", допълни директорът на ЦГМ.
Ученици и студенти първи ще ползват електронни карти за градския транспорт в Плевен
Колкото и да бъде ползвана банковата карта през деня, в края му пътникът ще бъдете тарифиран с максимум 4 лв., колкото е цената на дневната карта, което е много удобен начин за пътуване на тези, които ползват инцидентно градския транспорт, допълни Дилчев.
Билет 60+ осигурява възможност и на 59-та минута да се качите в превозно средство и да продължите пътуването до края. Цената на този билет е 2,20 лв.
За онези, които ползват градския транспорт редовно, най-удобни са дългосрочните превозни документи, посочи Дилчев.
Пиян чужденец потроши стъклата на два автобуса и маршрутка от градския транспорт
Очаква се през следващата година да заработят и допълнителни приложения.
Част от екипите за контрол на Центъра за градска мобилност ще бъдат оборудвани с боди камери, с които ще се записва работата им през целия ден. Контрольорите ще имат право да снимат проверките, които осъществяват. Очаква се това да намали напрежението при осъществяването на служебните им задължения.
В момента билетът за нередовен пътник, продаван от контрольора, е 30 лв. От Нова година цената му ще бъде повишена на 40 лв.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм