По стара френска традиция, всяка година в третия четвъртък на месец ноември се посреща първото младо вино „Божоле“. От вече близо 20 години тази традиция се спазва и в България. Основна заслуга за провеждането на празника на „Младото Божоле“ в нашата страна през последните години има Френско-българска търговска и индустриална камара, която всяка година събира предприемаческия и политическия елит на страната на прием в чест на „Beaujolais Nouveau“.

Тази година Камарата ще посрещне гостите си на 17 ноември в зала 3 на НДК от 19:30 часа. Церемонията се провежда под патронажа на Н.Пр г-н Жоел Мейер, посланик на Франция в България (агрее). Тази година партньори на посрещането на „Младото Божоле“ са : Обединена Българска Банка, Идънред България, Спиди, Лакталис, Джапан Табако Интернешънъл, Ер Ликид, Рено Нисан България, София Франс Ауто, Атрадиус, Лагардер Травел Ритейл, Суфле Агро, Инграм Микро, Наос България, Актемиум Беа Балкан, Юропкар България, Льосафр България. Традицията: “Денят на Божолето” традиционно се празнува в цял свят и тържественото представяне започва с фразата Le Beaujolais Nouveau est arrivé! („Новото Божоле дойде !”).

Този ритуал се спазва и в България, където всяка година в третият четвъртък от месец ноември започва консумацията на младото френско вино. Едва след това, според Закона за виното във Франция, може да стартира продажбата му на световния пазар. Счита се, че първоначално „Божолето“ е консумирано от работниците по френските лозя в регион Божоле, за да отбележат края на гроздобера. Постепенно то започва да се продава в кафета и бистра в Лион и други градове в областта. През 1960 г. местният винопроизводител Жорж Дюбоф открил потенциала на приятната напитка и решил да промотира виното като измисля състезание в това кой ще достави първата бутилка от него в Париж. Оттогава насам тази традиция се е разпространила по целия свят. Виното става толкова популярно, че всяка година има над 70 млн. бутилки, които се доставят в над 110 страни в света. Името „Божоле“ идва от историческото име на този винен район на север от Лион. То се произвежда в северната част на департамент „Рона“ и южната част на департамент „Сон-е-Лоар“ в регион Бургундия. Виненият сорт за производството му се нарича „гаме“.

Приблизително 1/3 от гроздето в областта „Божоле“ се използва за младото вино. Гроздето задължително се бере ръчно, поради специфичния процес на ферментация. Всяка година ароматът на „Божоле” е различен. Това е и причината при предварителните дегустации на новата реколта да се зародят спорове дали то ще има вкус на банан и малина или на череши и сочни плодове. В следствие на т.нар. въглекисела ферментация „Божоле Нуво” е леко и приятно за пиене и запазва свежия плодов вкус, без да добавя горчиви танини от ципата на гроздето. Реколта 2022 г. Лятото на 2022 г. беше второто най-горещо, регистрирано някога във Франция от 1900 г. насам, от небето не падна нито капка дъжд, а в началото на август в Божоле беше обявено състояние на суша. Лозята устояха особено добре на климатичните условия и продължиха да се развиват с луда скорост. Няколко гръмотевични бури, придружени с градушка, удариха определени сектори. Denis Lapalu cellar master на избата в Georges Duboeuf от 2003 г.: „Гроздоберът започна при чудесни климатични условия, гроздето беше идеално узряло и перфектно здраво. При високите външни температури трябваше да положим специални грижи, за да контролираме перфектно процеса на ферментация и да гарантираме пълният потенциал на реколтата. Аналитичните параметри ни напомнят за отличната реколта на 2020 г., но с повече свежест, поради по-добрия баланс на киселините.

Първите завършени кювета са много обещаващи с добро ароматно ниво, месеста текстура и гладки танини. Beaujolais Nouveau 2022: Брилянтен гранатов цвят и лилави отблясъци. Ароматно, с червени горски плодове и нотки на ягодов мармалад. Свежо и еластично на небцето, с нотка на кисела малина. Вкусно Божоле Нуво! За Френско-българската търговска и индустриална камара: Френско-българската търговска и индустриална камара (ФБТИК) е създадена в края на 2004 г. и е част от Съюза на френските търговски и индустриални камари в чужбина. Тя обединява над 250 членове, между които най-големите френски и франкофонски фирми в България, а също така български и международни компании, които активно работят на местния и на чуждестранните пазари. Компаниите членове на ФБТИК създават над 15000 работни места във всички икономически сфери, а камарата успешно ги подкрепя в амбицията им за реализация на бъдещи проекти.