Електрическите тротинетките са удобни, бързи, компактни и енергоефективни. Все по-често са предпочитани и като екологичен алтернативен начин на градски транспорт. Използват се от хора на всякакви възрасти. От две години в Пловдив те могат да се наемат. А благодарение на това, много хора се докоснаха за първи път до забавния метод за придвижване и закупиха свои лични тротинетки. По този начин те пестят много пари и време от транспорт в града.

 Правилата

Правилата за използването им са уредени в Закона за движението по пътищата и са аналогични  на правилата за велосипедистите. На водачите на е-тротинетка е забранено:

1. Да превозват други лица.

2. Да се движат успоредно с друга тротинетка или двуколесно пътно превозно средство;

3. Да управляват тротинетката без ръце.

4. Да се движат в непосредствена близост до други пътни превозни средства или да се държат за тях.

5. Да използват мобилни телефони при управлението на тротинетката.

6. Да се движи в BUS лента и др.

Максималната допустима скорост на движение е 25 км/ч.

За неспазване на така уредените изисквания, са предвидени и санкции.

На първо място, с глоба в размер на 10 лв. се наказва водач на електрическа тротинетка, който:

1.не ползва светлоотразителни елементи в облеклото си в тъмната част на денонощието и при намалена видимост;

2. не носи каска, ако е на възраст до 18 години.

На второ място, с глоба в размер на 50 лв. се наказва водач на електрическа тротинетка, който:

1. не се движи по велоалеите, когато има такива, а когато няма – не се движи най-вдясно на пътното платно;

2. при намалена видимост или през нощта управлява тротинетката без да е включил светлините;

3. управлява тротинетката с неизправна спирачна система;

4. се движи по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост на движение е над 50 км/ч, когато няма велоалея;

5. се движи в зони, забранени за влизане на велосипеди;

6. се движи в BUS лента;

7. развива скорост над 25 км/ч;

8. превозва други лица;

9. се движи успоредно с друга тротинетка или двуколесно пътно превозно средство;

10. управлява тротинетката без ръце;

11. движи се в непосредствена близост до друго ППС или се държи за него;

12. превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на тротинетката или създават опасност за другите участници в движението;

13. управлява тротинетката по тротоари;

14. управлява тротинетката извън велоалеите, ако е на възраст под 16 години;

15. управлява тротинетка, ако е на възраст под 14 години.

В Пловдив полицейските органи и общинска охрана са натоварени със задължението да съблюдават за спазването на правилата.

Пловдивчани обаче все по-често стават свидетели на несъобразена скорост от страна на водачите на е-тротинетки,  движение по пешеходните зони и лавиране между автомобилите, което е строго забранено.

Според гл. инспектор Йордан Милушев, който оглавява сектор Пътна полиция в Пловдив водачите на е-тротинетки са се увеличили и вече се забелязват нарушения в установените правила.

„Липсва статистика за точния брой на електрическите тротинетки в Пловдив“, казва той. Но те се използват все по-масово и са спасение в задръстванията. Някои любители на този вид транспорт обаче ги управляват опасно.

„От началото на 2023 г. в града на тепетата са отчетени 6 тежки инцидента, за щастие без сериозни наранявания, и са наложени 29 глоби за движение върху пешеходни зони и на платното между колите. Това са груби нарушения на Закона за движение по пътищата“, допълва началникът на КАТ.

Пред Дарик той отправи апел към всички участници в движението да проявяват отговорност и да спазват правилата за движение.

Предложенията в Пловдив

Въпреки че правилата за управление на модерните возила са заложени в Закона за движение по пътищата, държавата позволява на общинските съвети да приемат по-строги правила за управление им. Затова е важно водачите да бъдат запознати с местното законодателство в общината, в която живеят.   

Единствените направени предложения до този момент в Пловдив са  от „Съюз за Пловдив“. Още април месец тази година оттам внасят предложения, които да обективират всички подробности по отношение на използването на индивидуалните електрически превозни средства. Оттогава внесените в Общината предложения не се обсъждат нито от комисиите, нито от Общинския съвет в града.

„Тротинетките се карат от много малолетни и процесът е безконтролен“, казва Евелин Парасков от „Съюз за Пловдив“. И допълва, че с предложенията едно от нещата, които ще се изяснят е къде в Пловдив може да се карат електрическите превозни средства.

Удобни и забавни са, но правилата се нарушават съзнателно

Придвижването с електрическа тротинетка из Пловдив може да бъде удобен, забавен и еко начин за придвижване. Но не може да се превърне в изцяло алтернативен градски транспорт. Засега. Основната причина, която посочиха почитателите на този тип возила, е липсата на достатъчно дълга велоинфраструктура, което кара повечето от тях съзнателно да нарушават реда.

„Рисково е да се кара в Пловдив“, казват някои любители на модерното возило. Други споделят, че съвсем съзнателно нарушават правилата.

Дотук изброеното е в силен контраст със ситуацията в други европейски държави. Например в Белгия и Нидерландия има цели велобулеварди, които са строго забранени за шофьори и пешеходци. В Германия електрическите тротинетки дори се регистрират и имат застраховка. А от 1 септември в Париж влиза забрана за използването им поради повишения брой на инцидентите. Ако се върнем у нас, София вече прие своя регламент, който указва къде могат да се управляват е-скутерите, коя е разрешената възраст и кой е задължен да носи предпазна каска. Предвидени са и санкции за нарушение.

Пловдив за момента остава да чака.