Експерти изразили загриженост през 2018 г. за безопасността на подводния кораб "Титан", който е в неизвестност от неделя, когато се спусна с туристи на дълбокоокеанско пътешествие към останките на "Титаник", предаде БТА, позовавайки се на Ройтерс.
Пилотът и четиримата пътници са на борда и наличният кислород на подводницата се очаква да свърши съвсем скоро.
Подводният апарат "Титан" е дълъг 6,7 м, създаден и експлоатиран е от базираната в Еверет, Вашингтон, компания “ОушънГейт експедишънс”(OceanGate Expeditions). Той за първи път се потапя на 4 000 метра през декември 2018 г., показва уебсайтът на компанията, и за първи път на мястото, където лежат останките на "Титаник" - на около 3 800 метра под повърхността на Атлантическия океан - през 2021 г.
Беше планирано батискафът да направи 18 такива гмуркания през тази година.
Изчезналата подводница “Титан“ има кислород за още броени часове
Но някои експерти от бранша и един служител, подал сигнал за нередности, са се притеснявали за неговата безопасност, изразявайки загриженост, че “ОушънГейт”е предпочела да не сертифицира “Титан” чрез трети страни, като например Американското бюро по корабоплаване, водещ класификатор на подводници или европейската група DNV, независима организация за качество и управление на риска, която определя стандартите за безопасност на конструкцията на подводни превозни средства.
Уил Конен, председател на групата за експертни оценки “Марин текнолоджи сосайъти”(Marine Technology Society /MTS) за пилотирани подводни апарати, се обърна с писмо от 27 март 2018 г. до основателя и главен изпълнителен директор на “ОушънГейт”Стоктън Ръш, който е пилот на изчезналото превозно средство. В писмото Конен изрази широко разпространените според него опасения относно "Титан", а Конен заяви, че по-късно е обсъдил писмото с Ръш.
Баща и син изчезнаха по време на туристическо разглеждане на „Титаник“ за четвърт милион долара
"Имаше откровен разговор. Беше разговор между големи хора. И се съгласихме да не се съгласим", каза Конен пред Ройтерс в интервю в сряда относно разговора си с Раш.
Въпросът не е бил в някакъв отделен недостатък на дизайна, а в това, че “ОушънГейт” е избрала да не се възползва от признатото от индустрията сертифициране. за проектиране, изработка и изпитване на подводницата.
"Опасенията ни са, че настоящият експериментален подход, възприет от “ОушънГейт”, може да доведе до негативни резултати (от малки до катастрофални), които биха имали сериозни последици за всички в отрасъла", се казва в писмото.
Спасителни екипи, търсещи подводницата “Титан“, са чули звуци от удари
Писмото се появи, след като много експерти в областта на подводните технологии изразиха загриженост относно "Титан" по време на тридневен годишен симпозиум, каза Конен. Той каза, че е помолил борда на MTS да изпрати писмото от името на цялото общество, но управителният съвет е отказал.
"Поддържам писмото и всички чувства на нашите членове, които бяха притеснени", каза Конен. "Няма радост в това да се каже, "Боже, надявахме се, че това няма да се случи".
На 18 януари 2018 г. служителят на “ОушънГейт” Дейвид Локридж препраща на ръководителите на компанията инженерен доклад, който е критичен към процеса на разработване и изследване на “Титан“, проведен в “ОушънГейт”, според съдебните дела, за които Локридж и “ОушънГейт” са подали искове един срещу друг през същата година.
Нови 3D изображения показват потъналия Титаник (видео)
По-специално, Локридж е бил загрижен за материалите, използвани в корпуса и липсата на тестове, извършени върху корпуса, за да се измери способността му да издържа на голямото налягане в дълбоките води.
Компанията свиква среща на следващия ден, за да обсъди загрижеността на Локридж, според съдебните искове. На срещата Локридж заявява, че не може да приеме проектните решения на “Оушънгейт” и няма да даде разрешение за плаване с екипаж без допълнителни тестове. След това той е уволнен.
През юни и юли 2018 г. “ОушънГейт” подава съдебен иск срещу Локридж, твърдейки, че той е обсъждал поверителна информация с поне две други лица. Локридж подава насрещен иск през август 2018 г, отричайки това и твърдейки, че искът на “Оушънгейт” е бил опит да обезкуражи "лицата, подаващи сигнали за нередности, да информират за качествени проблеми с контрола и безопасността, които застрашават безопасността на невинни пътници."
“ОушънГейт” не отговори на исканията за коментар от Ройтерс. Локридж, чрез своя адвокат, заяви, че няма коментар. Конен заяви, че писмото му не се основава на оплакванията на Локридж.
Всичко за 49-ото Народно събрание четете ТУК
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Още по темата
- Сутрешните новини от регионите на Пловдив, Смолян и Пазарджик на 19.12.2024 г.
- Отриха тяло на изчезнал преди 10 дни младеж в р. Огоста
- Полицията в Плевен издирва жена, станала жертва на джебчийска кражба
- Мъж на 35 г. е обявен за общодържавно издирване - откраднал телефона на жената, с която е живял на семейни начала