Още 2 фирми са получили лиценз от МОСВ да събират т.нар. екотакса за рециклиране на автомобили, които шофьори и превозвачи масово плащат в каси на частни дружества пред пунктовете на КАТ в страната. Това са: "ЕКОАВТОРЕЦИКЛИРАНЕ" АД  и "АУРАТЕК" ООД. Информацията потвърдиха от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) в отговор на запитване на Дарик, в навечерието на последните избори 2 в 1 на 9 юни т.г. 

Разследване на Дарик и EuroNews: На кого и за какво плащаме „екотаксите“ за МПС и къде отиват парите ни?

Въпреки протестите от години на браншовите организации и данните от разследването на Дарик радио и Euro news, според които над 80 млн. лв. годишно отиват в касите на частни фирми, вместо в държавното предприятие ПУДООС, не се предвиждат изменения по отношение на нормативната уредба, която касае продуктовата такса, (известна като "екотакса"). Това заявиха за Дарик радио от МОСВ. 

Христо Христов пред Дарик: Системата с „екотаксите“ за МПС е непробиваема. Кой контролира екоминистерството?

От МОСВ уточняват, че организациите оползотворяващи отпадъците представляват лицата и фирмите "пускащи на пазара" МПС и това отговаря на европейското законодателство. Според него обаче, не вносителите, а производителите на продукти имат разширена финансова и оперативна отговорност за управление на отпадъците (директива 2008/98/ЕО). 

От министерството съобщават още, че не се предвижда въвеждането на нова „екотакса“, формирана на база въглеродните емисии, каквито притеснения имат част от превозвачите. Екологичният компонент се включва при определяне на годишния данък на превозните средства и може да го увеличи с до 40%, в зависимост от възрастта на автомобила. Изцяло освободени от данък МПС са електрическите превозни средства. 

 Новият Закон за насърчаване на електромобилността все още е на етап "подготовка" в Министерство на иновациите и растежа, уточняват от МОСВ.