"Една и съща фирма стои зад един от проблемните участъци на АМ "Тракия" и ремонта на жълтите павета", заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, предаде БГНЕС.
Става въпрос за фирмата "Трейс".
Шишков: Трябва основен ремонт на АМ „Тракия“ между Ямбол и Стара Загора
По думите на Шишков обаче, проблемът с ремонтите не е във фирмата-изпълнител, а в начина, по който се възлагат поръчките и е организиран контрола от страна на държавата.
Според регионалния министър София е на път да загуби европейското финансиране за ремонта на центъра на града, осигурено по ОП "Региони в растеж", която се управлява от МРРБ.
100 000 лева глоба за изпълнителя на жълтите павета пред НС
За да се усвоят парите, ремонтът на цялата централна градска част трябва да е готов и качествено извършен до март 2023. Тепърва предстои пренареждане на жълтите павета, ремонтът на ул. "Шишман" също продължава. Заради забавянето от МРРБ обмислят да започнат предварителни проверки на изпълнението на проекта.
От МРРБ са установили лоши практики при контрола и възлагането на изграждането на двата лота на АМ "Тракия", за които от служебното правителство твърдят, че са "спестени" около 40 млн. лв.
При участъкът Стара Загора - Нова Загора има по-малко липси в материалите, отколкото при лота Нова Загора -Ямбол. Първият участък обаче е строен на по-висока цена от втория, като и при двата има малък гаранционен срок.
Шофьорите били виновни за разнебитените жълти павета, твърди изпълнителят
"Затова си мисля, че още при самото възлагане на тези цени, най-вероятно е било буквално замислено или предвидено всичко това, което установихме. Защото няма логика - второто трасе е с по-сложен релеф, а цената да е по-ниска. Освен това договорът е на цена без да има елементи на пътя – определя се сума, решава се, че тя трябва да стигне за ремонта на пътя и се започва да се ремонтира без проект", каза Шишков.
Регионалният министър посочи и други недостатъци при организацията на пътното строителство - при основните ремонти, извършвани под формата на текущи, се спестяват много от надзорните процедури.
При строежа на магистрала „Тракия“ са използвани материали със съмнително качество
Поръчките са възлагани по технологични проекти, които според Шишков не съществуват в правния мир, а дълги години в АПИ не е имало звено, което отговорно да контролира основните ремонти на пътищата.
"Няма как всички фирми да са лоши. Според мен имаме лош стопанин в лицето на общините и държавата. Ако нещата бъдат поставени така, че всички да ги изпълняват, този проблем няма как да се случи. Проблемът не е във фирмите, а в начина, по който се възлага. Фирмите нямат друг избор. Всички тези фирми, които се занимават с пътно строителство, на практика са заложници на държавата и общините", каза Шишков.
Служебният регионален министър заяви още, че зимната поддръжка на пътищата е гарантирана.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Следете най-актуалното от деня на страницата ни във Фейсбук
За забавни видеа ни последвайте в TikTok
Следвайте ни и в Инстаграм