„Двореца“ – Балчик, продължава да радва жителите и гостите на Белия град със своята богата културна програма. От днес до 2 август ценителите на изкуствата ще могат да се насладят на серия от концерти.
***
24 юли, 19:30 ч., Каменна зала
Музикален проект “Нощ на Танго и Цигански романси”, с автор Калоян Куманов. Участници: Ралица Ботева – пиано, Стилиян Дерменджиев - цигулка, Момчил Караиванов - тенор, Калоян Куманов – акордеон.
Калоян Куманов, двигателят на този проект, е роден в Добрич през 1981 година, свири на акордеон от малък, продължава средното си образование в училището по изкуства „Св. Климент Охридски“, след това завършва АМТИИ "Проф. Асен Диамандиев" в Пловдив.
Талантът му е оценен високо и след Пловдив заминава за Държавния университет на Барселона, там специализира “Музикална педагогика и дирижиране”. Солист и първи акордеон е в Акордеонния оркестър нa Caбaдeй c диригент Mигeл Анxeл Maecтpo. Преподава акордеон, пиано, солфеж и хор в консерваторията Лисеу. Преподава и в Музикалната школа "Opфeo Гpacиeнc" и в Музикалната академия на остров Meнopкa, където e и първи диpигeнт нa Акopдeoнния оркестър.
Преди 7 години решава, че България е в сърцето му и въпреки успешната си кариера и много покани да се реализира в Испания, той решава да се върне в родината си. Тук той създава „Калоян Куманов проджект” заедно с Евелин Демирев, Стоян Янкулов-Стунджи и Ангел Дюлгеров.
Концертът, който е подготвил тази вечер, е в два епизода: В първия епизод ще преминем през историята на тангото, като започнем от първите му стъпки с Карлос Гардел и ще завършим с Ричард Галиано. Вторият епизод е съсредоточен в известните на всеки класики, като Чардаш - Монти, „Циганските напеви“ на Сарасате и най-накрая следва финалът: оперен вариант на класиката “Джелем, джелем”.
25 юли, 21:00 ч., Открита сцена
Държавна опера – Варна ще представи безсмъртната комична опера на Джоакино Росини „Севилският бръснар“.
През 1815 година Росини приема предложението на Доменико Барбая – директор на неаполитанския оперен театър „Сан Карло“, и става композитор и диригент на театъра, запазвайки си обаче правото да твори и за други оперни състави. През тази година композиторът написва за „Сан Карло“ музикално-сценичната творба „Елизабет, английска кралица“, а за римския театър „Вале“ – операта „Торвалдо и Дорлиска“, чиято премиера е насрочена за декември. Налага се Росини да присъства на подготовката на тази си римска премиера. По време на пребиваването му в Рим херцог Сфорца-Чезарини предлага на композитора да напише опера за театър „Аржентина“, на който той е собственик. Росини приема предложението и в договора се определят условията: операта да бъде готова за откриването на карнавала през февруари; композиторът да присъства на репетициите и да дирижира първите спектакли; възнаграждението ще бъде четиристотин римски скуди, платими след третото представление. Не е определен нито сюжет, нито либретист. Обаче времето минава, а Росини не получава текст. Когато остава един месец до срока за представянето на завършената опера, Росини сам предлага да я композира върху сюжета на „Севилският бръснар“ от Бомарше (1732-1799). Именитият френски драматург Пиер Бомарше написва първата част от своята трилогия „Севилският бръснар, или Напразна предпазливост“ през 1773 г., а пиесата е поставена в Комеди Франсез две години по-късно. Театърът приема предложението на композитора.
И така, премиерата на „Севилският бръснар“ под диригентството на композитора е на 20 февруари 1816 година в театър „Аржентина“ в Рим. Обаче представлението не е много добро и операта е освиркана. Това не смущава особено Росини, който на второто представление успява да накара артистите да изпълнят партиите си според неговите изисквания. Сега операта се посреща с възторг. Оттук почва световната слава на тази безсмъртна творба, наричана отначало „Алмавива, или Напразна предпазливост“.
27 юли, 19:00 ч., Каменна зала
Трио „Дивертименто“ ви кани на едно пътуване във времето на границата на 19-и и 20-век, когато внучката на кралица Виктория става кралица Мария Румънска и Европа навлиза в една нова епоха на политическо и културно преобразяване. Ще чуете както популярни, така и рядко изпълнявани творби на Щраус, Маскани, Елгар, Корнголд, Енеску, Барток, Рахманинов и Панчо Владигеров. Балчишкото „Тихо гнездо“ на кралица Мария ще е нашата врата във времето, през която ще се пренесем за час в една не толкова далечна, но и не достатъчно позната за повечето от нас епоха.
2 август, 21:00 ч., Открита сцена
Солисти и балет на Държавна опера-Варна отново ще покорят Открита сцена „Двореца“ с онази страст, елегантност и чувственост, които струят от великолепното произведение на аржентинският композитор Астор Пиацола. Името му Либертанго е съчетание на две думи: “Libertad” (свобода) и “ tango”. Пиесата символизира прехода от традиционното танго към tango nuevo (ново танго). То е най- изпълняваното произведение на аржентинският композитор по света. Известни са около двадесет аранжимента за различни състави на пиесата: джазов оркестър, квартет, акапела, за симфоничен оркестър и други. С „Либертанго“ Държавна опера-Варна ни повежда на пътешествие из света на тангото и това не е просто нов прочит на класическото танго, а балет в неокласически стил, който подчертава мъжките и женските фигури и съчетава стила „танго“ с техническата виртуозност на класическия танц.