Приключи работата по двете мозаечни пана, разположени върху фасадата на бл. 15 в ж.р. „Тракия“ в Пловдив, съобщиха от общината. В продължение на близо три месеца, големият български художник Трифон Неделчев, заедно с помощници, извърши прецизната и трудоемка дейност по реставрацията на двете произведения на монументалното изкуство и днес те отново греят в пълен блясък с естествените си цветове и в цялост.

По инициатива на кмета на район „Тракия“ Костадин Димитров и заместник -кмета по култура, археология и туризъм Пламен Панов, със съдействието на директора на ГХГ - Красимир Линков, преди няколко месеца бе направена връзка с Трифон Неделчев - автор на паната, създадени през 80-те години на миналия век, в съавторство с Маргарита Томова, Александър Балдев. Неделчев, който живее постоянно в Германия, прие работата с радост, като осигури скъпоструващите материали за своя сметка и се отказа от авторски хонорар в полза на доброто дело. Възнаграждението, което община Пловдив е предвидила за работата, Трифон Неделчев ще изплати на своите помощници, стана ясно днес по време на срещата му с Костадин Димитров и Пламен Панов на мястото. Двамата не скриха искреното си възхищение от свършеното и сърдечно благодариха на големия български творец.

Всяко от двете мозаечни пана представлява абстрактна композиция от неправилни геометрични форми. Мозайката е положена с циментов разтвор върху бетонна основа. Техниката на изпълнение е opus tessellatum. Това са големи и текстурирани мозайки, в които размерите на частиците обикновено са над 4 мм. Тази техника често се използва за декориране на обществени сгради и големи стаи с мозайки. Използваните тесери в двете мозайки на фасадата на блок 15  са в осем цвята: бяло (мрамор и варовик), сиво-черно, сиво, сиво зелено, охра (варовик), червено (смалт), оранжево (смалт), синьо (смалт). Размерите на тесерите варират от 1,5 х 1,5 см до 5 х 5 см.  

Припомням, че комисия от община Пловдив и районната администрация, след извършен оглед и документиране на място установи наличие на пукнатини, механични замърсявания и липсващи тесери, както вследствие на атмосферните влияния през годините, така и вследствие на механична намеса. В някои участъци личеше и насилствено отстраняване, като част от смалтовите тесери бяха останали в хоросановото/циментовото легло, имаше и обрушвания по крайния контур. Монтираната камера на едното от паната и следи от демонтаж на климатика на другото бяха увредили структурно и повърхностно мозайката и нейната основа.

Двете реставрирани пана, заедно с шадравана, разположен в откритото градско пространство пред ДКЦ V, чиято реставрация също предстои, към днешна дата са преминали през експертна оценка и вече са заведени в баланса на администрацията на район „Тракия“, която занапред ще полага грижи за тяхното поддържане. 

Ежегодно в бюджета на община Пловдив чрез отдел „Култура, археология и културно наследство“ се залагат средства за реставрация на монументално изкуство. По това перо бяха реставрирани мозайките на Йоан Левиев в подлеза на Чифте баня, паметника на Захари Стоянов, паметника на Момотаро от Окаяма, „Рибарчето“ и чешмата "Хорцето", намиращи се в Цар Симеоновата градина и други.