Потребителите се пристрастяват към новите тенденции в социалните мрежи. Това се дължи на устойчивата тенденция в социалните медии, особено в TikTok, създателите на съдържание да променят темпото на популярни песни с 25-30%, за да подсилят допълнително, така модерните в последните години, кратки видеоклипове (бел. ред. - reels) с танцувално, модно или просто забавно съдържание.

Снимка: Getty Images

Снимка: Getty Images

Тези музикални версии в reels-овете в социалните мрежи помагат на някои изпълнители да се изкачат в официалните музикални класации заради ударното разпространяване на фрагменти от песните им. 

През ноември 2022 г. създадените от феновете ускорени версии на сингъла Escapism на RAYE помагат на изпълнителката да постигне първия си номер едно в официалната класация за сингли на Обединеното кралство, близо три месеца след първоначалното му пускане.

Първоначално се развива тенденцията хората да ползват фрагменти от музикалните парчета заради лириката: „Човекът, когото обичах, седна при мен снощи и ми каза, че всичко е приключило, глупаво решение.“ – десетки потребители бързо публикуваха своите собствени „глупави решения“ върху ускорените версии на хита.

Скоростта на звука

Феноменът представлява много модерно предизвикателство - как певците да създадат следващия хит, когато този, който хората действително слушат, може да звучи толкова различно?

Ускореното слушане се появява в началото на 2000 г. като „nightcore“, лансиран от едноименното норвежко диджейско дуо, което ускорява височината и скоростта на песента.

Сега това е често срещано явление в приложенията ни за социални мрежи, където скоростта на подкасти, гласови бележки, филми и др. може да бъде увеличена, за да можем да ги консумираме за по-малко време.

Вземете например Spotify, където през 2023 г. повече от една трета от слушателите в САЩ увеличават скоростта на възпроизвеждане на подкастите, а почти две трети пускат песните с по-бързо темпо.

Стрийминг услугата потвърди пред Би Би Си, че в момента тества нова, по-широко разпространена функция, която потенциално може да ни позволи да ремиксираме темпото на песните и да ги споделяме.

Допаминов прилив

Д-р Мери Бет Рей, автор, занимаващ се с дигиталната музикална култура, казва, че платформите за кратки видеоклипове като TikTok „ограничават начините ни на слушане“ в откъси - но тези ограничения също така ви позволяват „да изживеете дадена песен по нов начин“.

„Кратките клипове осигуряват по-бърза линия към допаминовия прилив, който социалните медии искат да почувстваме - така че има елемент на пристрастяване, към който сме тласкани.