Екстремността на ситуацията във връзка с коронавируса съзнателно се удължава във времето. С идването на пандемията се отказахме от много неща, включително и от образованието, каквото трябва да бъде. Вероятно причината за удължаването на тази екстремност е да се „освободим“ от следващо наше достояние – правото ни на политически вот.

Мнението изрази в предаването „Реактивно“ по Дарик учителката по български език и литература в 133 училище в София Цветана Милчева. По думите й резултатността в образованието има две лица - знанието не се цени, за системата са важни оценките. Всичко това демотивира учениците и ще доведе до поколенческа трагедия. 

За две седмици: Няколко класа се връщат в класните стаи

Случващото се в училище е умален модел на българския свят. Прояви се една много същностна черта на нашето общество – разделението. Ние се делим по всички въпроси, в това число и по свързаните с коронавируса – маски, мерки и ваксини. С идването на пандемията с лекота се отказахме от много неща, включително и от образованието, такова, каквото трябва да бъде, каза учителката Цветана Милчева.

„Очаквам да не ми обясняват сутрин и вечер колко е ценно обучението. Това е обучение в екстремни условия. Аз мисля, че тази екстремност съзнателно се удължава във времето. Предполагам, че ни предстои да се освободим от следващо наше достояние, правото на изборен вот, което също застрашава живота ти. Вероятно аз ще отида, но не бих обвинила тези ,които няма да отидат.“, сподели още тя.

По думите й проблемите в образованието демотивират учениците и ще доведат до поколенческа трагедия за самите деца, независимо, че те едва ли го осъзнават.

„От октомври всеки божи ден знам какво говоря, но не знам на кого говоря. Това е онлайн обучението. Нямаш чувствтото за контакт, но това е екзистенциален проблем. На някой му липсва, на други - не. Който не иска да слуша се заглушава. От началото на онлайн обучението не съм виждала очите и гласа на някои деца. Когато ги викаш ги няма, иначе системата отчита присъствие.“, каза още учителката.

Ваня Кастрева: Първи в училище се връщат учениците от 7, 8 и 12 клас

Освен това София и другите големи градове не са представителната извадка, а резултатността, според нея също има две лица

„Оценките са блестящи. Всички са отличници, броят на стипендиантите расте . Как се обучава едно дете първи клас в онлайн среда. Не ми се мисли за същината на резултатността.“, допълни Милчева.

Учениците се интересуват не от това, което могат да научат, а дали ще могат да не научат нещо, в случай, че отпадне от материала за матурите. 

„Много ми се ще училището да бъде място, което се свързва с живота и перспективата, а не място, където по неволя се въвежда военно положение и имаме указания за посока. Всеки говори за мерки. В този случай няма важни и по-малко важни неща. Прекомерното взиране в едното прави по-малко важно или маловажно другото.“, завърши тя.