Chat GPT е ново поколение изкуствен интелект, което успя да завладее света през последната година, а вече и все по-интензивно навлиза и в образованието – до някъде в помощ, но и в ущърб на студенти и преподаватели. Това коментира в интервю за Дарик Петя Петрова, заместник-директор в Център за изследване и прилагане на нови информационни и комуникационни технологии в Икономически университет – Варна.
Тя е на мнение, че все още не можем да говорим, че Chat GPT се налага като фундамент и е в състояние да промени начините на работа, а по-скоро служи като средство в помощ на човека.
,,Сама по себе си технологията е разработена да се самообучава от информацията, която хората генерират в глобалното пространство и за да достигне етап, в който да има силата да наложи такива промени, трябва да минат години‘‘. Ако задълбочено погледнем на технологията, ще се убедим, че дори в момента тя е контролирана и има лимит, за да не нанесе неочаквани последствия върху обществото‘‘.
Бихте ли направила прогноза, докъде можем да стигнем с изкуствения интелект?
Бихме стигнали до етап, в който дотолкова ще е в помощ на човечеството, че няма да се губи време в това хората да решават простички задачи, а вече ще се стигне на по-високо ниво в решаването на екзистенциални въпроси. Няма да е нужно обучението да започва от А-Б, защото за това ще служат технологиите в ранен стадий на израстване. Фактите, че децата се справят все по-добре с технологиите, говорят сами по себе си. Научаването на чужди езици от видеа, филми и игри и пр. Защо е нужно да се учим колко е 1+1, след като това е знание по подразбиране?
Могат ли студенти и професионалисти с висше образование да станат по-продуктивни, ако използват ChatGPT?
Ако се използва правилно - Chat GPT може да допринесе много за личностното и професионално усъвършенстване на студентите. Не е изключено това правило да е в сила и за преподавателите.
Възможно ли е изкуственият интелект да подобри образованието ни чрез въвеждането му?
Наблюдава се все по-често използване от страна на студенти на технологията. Ползите, които дава не са малко. Служи като персонален асистент, който може да обясни материала. Особено полезен е в дисциплини по програмиране, когато може да обясни как даден алгоритъм работи или да даде пример за написването на по-оптимален код.
По отношение на писмените изложения и генериране на текст на различни теми ползата е, че Chat GPT дава много добро съдържание, на базата на което студентите могат да подобрят изразното си средство и да получат добри практики.
Злоупотребяват ли студентите с изкуствения интелект?
Твърде честата употреба на Chat GPT би довела до намаляване на интензитета на мислене от страна на студентите. Затова приложението му следва да бъде контролирано и да не се допуска абсолютното му използване.
Може ли изкуственият интелект да измести преподавателите?
По отношение на опасенията, че Chat GPT би заместил преподавателите, можем да отбележим, че това би било възможно много далече в бъдещето. Към момента технологията не е дотолкова усъвършенствана и прецизна. Допуска не малко грешки и неточности. Съдържанието, което генерира, често се нуждае от прецизиране. За да бъда по-ясна, мога да направя аналог с технологията Google Преводач. Средството предлага добър превод на текст, но не напълно прецизен. Често се налага човешка намеса за корекция. Тук идва ролята на преподавателите. Хора, които имат дългогодишна експертиза, опит и похват за работа със студентите, не мога да се заменят от монотонна машина, която не разполага с естествен интелект.
Разговора с Петя Петрова води стажат-репортерът Ева Иванова