Банките в Обединеното кралство ще бъдат задължени да възстановят разходите на жертвите на измами, които са били измамени да изпратят пари на мошеници съгласно правилата, които влизат в сила през следващата година, съобщава The Guardian.
Възстановява ли банката откраднатата сума при източване на сметка
Изискванията към банките и другите платежни компании, разкрити от Регулатора на платежните системи (PSR), са предназначени да гарантират, че повече потребители ще получат възстановяване на сумата, ако станат жертва на явлението, известно като разрешена измама с насочени плащания. Измами с насочени плащания се случват, когато някой бъде подмамен да извърши плащане на престъпници, които се представят за легитимна организация, като например банка, данъчни или полиция. Измамниците могат също така да се преструват, че продават стоки или услуги, които не съществуват.
Загубите от такива измами достигат почти £500 милиона (1,13 милиарда лева) през последната година, според актуални данни.
“Видях как в картата ми остават само 8 лв.“: Нова схема за източване на банкови карти
Регулаторът за платежни системи казва, че новата задължителна система за възстановяване на разходите, която ще бъде пусната през следващата година, ще подобри предотвратяването на измами и ще фокусира всички фирми върху защитата на потребителите, като „повече хора от всякога“ ще получат парите си обратно след промените. Ще има и нови правила относно "Faster Payments", системата за прехвърляне на банкови сметки, през която в момента се извършват повечето измами.
Пенсионерка хвърли крупна сума от балкона на измамник
Съгласно изискванията разходите за възстановяване ще бъдат разделени 50:50 между фирмата зад сметката на клиента, изпращаща средствата, и компанията, управляваща тази, която ги получава, според документа за политиката на регулатора за платежни системи, публикуван в сряда. Клиентите ще бъдат защитени от последователни минимални стандарти, като на повечето жертви на такива измами ще бъдат възстановени парите в рамките на пет работни дни и допълнителни защити ще бъдат предлагани за уязвими хора.
Възрастна жена даде 3 хил. лева на непознат при ало измама
Индустрията ще има по-ясни насоки, които да следва, включително относно възможността за прилагане на надвишаване на искове и максимално ниво на възстановяване, за които регулаторът ще се консултира по-късно тази година. Доставчиците на платежни услуги в обхвата на новата политика ще включват централни банки и строителни дружества, както и по-малки фирми за плащания.
Добавки спасяват най-бедните пенсионери
Новото изискване няма да важи за граждански спорове, пари в брой, изпратени чрез други платежни системи или международни плащания. Законопроектът за финансовите услуги и пазарите, който преминава през парламента, ще позволи на регулатора да насочва фирмите да възстановяват парите на клиентите. Очаква се законопроектът да бъде приет тази година, като новите разпоредби започват през 2024 г. Регулаторът заяви, че ще се изисква клиентски стандарт на предпазливост, за да се гарантира, че хората полагат подходяща грижа, когато извършват плащания.
Увеличаха двойно присъдата на бивш затворник, изтеглил пенсиите на семейство
Крис Хемсли, управляващ директор на регулатора за платежни системи, казва: „Веднъж приложени, нашите промени ще осигурят голяма промяна от статуквото, давайки на всички в платежната екосистема причина да действат, за да предотвратят измами. Това означава, че всеки, който извършва плащания, може да го направи с много по-голяма увереност, знаейки, че ще бъде по-добре защитен срещу измамници. При осъществяването на тази стъпка Обединеното кралство ще бъде в челните редици на борбата срещу измамите в световен мащаб. И като потвърдим тези промени сега, това означава, че ще сме готови да действаме, след като новите закони влязат в сила.“
Всичко за 49-ото Народно събрание четете ТУК
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts