"Пиете ли обезболяващи, мили хора? А хапчета за кръвно и разни подобни?
Е, ако пиете такива и сте активен шофьор има голям риск да останете без автомобил, пък дори и да станете подсъдими. Буквално незабавно след направената ви проба.
Спират ви, правят ви едно бързо тестче за наркотици DrugTest3000 с доказано 45% фалшиво-позитивни резултати и (непотвърдено) изкаран от употреба март 2022г., аулина или нурофена щракват плюс."
Това написа Кремена Кунева - бивш депутат от "Демократична България" в 48-ото народно събрание.
"Да, такава я свършиха в НС в последния момент с измененията на НК. А от 8 август тази “гениална” правна мисъл без оценка на последствията и в бързината на очакваната лятна ваканция, положението сериозно е излязло извън контрол. Тихо, тихо.
Без да се даде възможност на хората да докажат истинността на един 45% неверен тест, отивайки на кръвна проба, десетки хиляди хора, включително и аз самата с моята мигрена, може да се разделим за минути с автомобила си, чакаме делото една година без кола и книжка (в най-добрия случай), мятаме едни хиляди левове за адвокати, губим работата си, не можем да водим децата си на училище и животът ни буквално бива разбит за неизвестен период от време. За едното аулинче, или заради кръвното да му се не знае!
Ще трябва ли Народните представители отново да прекъснат лятната си ваканция?
Може би ще се наложи или да кажем то май вече се налага", пише още тя.
"Тихо, тихо, недогледано и недомислено в Наказателния кодекс са се направили безумни изменения без ПОВТАРЯМ никаква реална оценка на въздействието! В едно болно изначало общество, в което всеки втори е с хипертония, мигрена, проблеми със зъбите или просто тежък цикъл.
И не това не е шега!
И не, никак не е смешно.
И никак не търпи отлагане, освен ако не молим за амнистия за един аулин.
Това е скандална, некомпетентна, необмислена, неадекватна законодателна боза, която до края на лятната ваканция на забъркалите я, може да срути животът ви.
Да, тестове за наркотици трябва да има.
Да, те трябва да са сигурни.
Да, трябва да имаш възможност за кръвна проба преди да се превърнеш в обвиняем и с отнет автомобил за поне една година напред!
Защото имаш високо кръвно, главоболие, болезнен цикъл, проблем с вестибуларния апарат или просто те боли зъб!", завършва публикацията си Кунева.
Ще доведат ли до незаслужени главоболия на шофьортите новите извменения? Възможно ли е да се окажем виновни без вина?
Екипът на Darik.bg потърси експертно мнение в лицето на адв. Николай Хаджигенов.
Юристът е категоричен, че е абсолютно невъзможно автомобил да бъде отнет при тест за наркотици "на улицата". За да се стигне до тази крайна мярка, процесът трябва да мине през съда, заяви той.
"Съветвам хората да настояват за кръвен тест и да си търсят правата. Това е поредната глупост и безсмислица на ГЕРБ от рода на промяната за „интимна връзка“ в законодателството", каза юристът.
Адвокат Хаджигенов отбеляза, че системата за тестване на водачите на автомобили се осъществява с два полеви теста DrugTest 5000 и DrugCheck 3000. Експертът заяви, че вторият е абсолютно нелегитимен и често отчита фалшиво-положителни резултатати.
Вследствие на това, мнимото доказателство винаги пада в съда, заяви Хаджигенов.
Тези тестове засичат няколко от най - разпространените видове наркотици и при следните нива:
- 1. амфетамини: 50 ng/mL;
- 2. метаамфетамини: 35 ng/mL (за еднократен „нормален“ прием се счита количество под 100 ng/ml за лица без развита зависимост);
- 3. кокаин: 20 ng/mL;
- 4. опиати (морфин): 20 ng/mL;
- 5. THC (марихуана): 5 ng/mL;
- 6. бензодиазепини (диазепам): 15 ng/mL;
- 7. метадон: 20 ng/mL.
Бидейки ненадежден, съществува реална опасност тестът DrugCheck 3000 да отчете положителна проба при употребата на лекарствени препарати от тестваното лице, смята Хаджигенов.
Камарата на автомобилните превозвачи в България също излязоха с позиция по темата:
"Депутатите сътвориха поредната недопустима безсмислица. Полицаите вече прилагат гласуваните промени в Наказателния кодекс: превозното средство се отнема, в случай че има наличие на наркотици или пък концентрацията на алкохол в кръвта е над 1,2 промила. А ако превозното средство не е на управлявалия, следва да се заплати неговата равностойност.
От Камара на автомобилните превозвачи в България остро осъждаме управлението на моторно превозно средство след употреба на наркотици и алкохол, но вместо ред законотворците за поредн път сътвориха хаос, който пък поражда множество въпроси.
Къде ще се държат отнетите тежкотоварни превозни средства и кой ще отговаря за тяхната сигурност при положение, че те струват десетки и дори стотици хиляди лева?
В държава, в която бизнесът едвам оцелява от всекидневното променяне на законите, липсата на експертност в институциите, сега сме напът да спрем изцяло стопанската дейност на транспортните дружества. Питате се как ли? Отговорът е прост, когато се отнеме товарен автомобил, който не е на водача и този автомобил е натоварен, какво се случва. На първо място сроковете за доставка, на второ място евентуални разходи за претоварване, на трето място смяна с друг водач. Но политика по обучение на водачите няма, та няма и да има с кого да го сменим, на четвърто място оценка на автомобила, колко време ще чакаме служителите в държавните институции да оценяват, ами то те спешна работа нямат, на тях хранителни продукти не им трябват и лекарства също. Забравихме, че те идват по телепатичен начин към потребителите. Има и още купища въпроси, като например:
Какво се случва, ако собственикът на дадена транспортна фирма е и шофьор и бъде установено, че нарушава закона? Ще заплати ли равностойността на превозното средство или ще му го отнемат?
Всички сме наясно, че тестовете за наркотици на Пътна полиция твърде често дават фалшиви положителни проби най-вече за лекарства и болкоуспокояващи. При доказването на такава фалшива проба има ли механизъм шофьорът и/или собственикът на транспортната фирма да бъдат компенсирани за месеците, в които не са упражнявали дейността си?
Все въпроси, на които не намираме отговор.
Камара на автомобилните превозвачи в България подчертава, че твърдо подкрепя всички усилия, които ще доведат до по-безопасни пътища. Това обаче не следва да води след себе си хаос и да създава по-големи проблеми за бизнеса. Точно поради тази причина апелираме спешно да бъде възстовена здравата мисъл в законотворчеството и да се спре спекулирането с проблемите с пътната безопасност, защото с тревожност наблюдаваме, че напоследък всеки втори човек е експерт по тази тема.
Крайно време е да се въздейства върху конкретната причина за наличието на проблемите, а не върху последствията!"
Darik.bg потърси Министерството на здравеопазването за коментар във връзка с актуалния проблем, но ни бе отговорено, че тяхната институция не разполага с информация от първа ръка.
Бяхме посъветвани да се обърнем за коментар към Военномедицинска академия, където се извършват по-голяма част от кръвните проби на тествани с дрегер шофьори. От ВМА обаче не получихме отговор на обаждането ни.
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts