
Френското министерство на образованието въвежда промени в начина на оценяване на гимназиалните ученици, съобщава Le Monde. Мярката цели да ограничи т.нар. „инфлация на резултатите“ и необосновано високите оценки от държавния зрелостен изпит.
Какво се променя?
40% от крайната оценка за зрелостния изпит ще се формира от текущите резултати на учениците.
60% ще зависят от националните писмени и устни изпити.
До 1 ноември всяко училище трябва да изготви „местен план за оценяване“. В него ще бъде уточнено кои оценки ще се зачитат за матурите и за платформата Parcoursup – националната система за кандидатстване във висшите учебни заведения.
Освен това комисии ще могат да добавят най-много 0,5 точки върху 20, за да дадат шанс на кандидат, който е на границата за получаване на диплома. Ограничението има за цел да въведе ясна и еднаква рамка за всички ученици.

Защо се въвеждат мерките?
Една от основните цели е възстановяване на тежестта на зрелостния изпит. През 2025 г. 96,4% от кандидатите са получили диплома, докато през 2019 г. този дял е бил 91,1%. Според министерството сегашната система е довела до прекалено високи резултати и загуба на доверие в оценяването.
Очаква се с новите правила част от текущите оценки да не бъдат включвани нито в дипломата, нито в Parcoursup. Така се цели и намаляване на стреса сред учениците, които ще имат повече пространство за учене без постоянен натиск от всяка оценка.