Пътниците в автобусите на градския транспорт във Варна пътуват гратис заради развалени валидатори за предплатените карти, а в същото време общинският превозвач търси заем за погасяване на натрупани задължения. Към края на миналата година те са в размер на 14 млн. лева, от които близо 4,4 млн. лева са просрочени. Това става ясно от доклада за изпълнение на бизнес програмата на „Градски транспорт”, който бе представен от неговия директор Николай Антонов пред общинските съветници от транспортната комисия.

„Към настоящия момент дружеството има задължения от 3,5 млн. лева. В началото на година обаче по обективни причини закъсняхме с икономическата рамка и трябваше авансово да вземем общинските субсидии за месеците април и май, за да си покриваме задълженията. Това в крайна сметка води до необходимост от финансови средства в размер на 6 млн. лева”, заяви Антонов.

От „Градски транспорт” предлагат мерки за оздравяване на дружеството чрез увеличаване на капитала му със 7 млн. лева или търсене на заем в размер на 10 млн. лева. Вариантите са той да бъде отпуснат без лихва от Община Варна или да се търси банков кредит. Зам.-кметът Христо Рафаилов коментира, че до седмици ще бъдат погасени 6,4 млн. лева от задълженията на общинския превозвач.

Заради неработещи валидатори в автобусите постъпленията са намалели с 180 хил. лева за първите три месеца на годината спрямо същия период на 2023. За това алармира на пресконференция по същото време ръководителят на проекта „Интегриран градски транспорт - Варна“ Биляна Якова, според която загубите до края на годината ще достигнат 1 млн. лева. До думите й в бюджета на общинското предприятие „ТАСРУД”, което управлява автоматиризаната билетна система, няма предвидени средства за ремонт на машините, които често стават обект на вандализъм. Първоначално предвидените 3 милиона лева са премахнати след намесата на варненския депутат от ПП-ДБ Стела Николова, която Якова обвини в умишлен саботаж. Като причина тя изтъкна, че новото общинско ръководство иска да внедри нова билетна система.

„Сегашната билетна система е закупена с европейски средства и струва 14 млн. лева. Защо е оставена на самотек, за да се скапе цялата? Новото ръководство на община в момента пишело нова процедура за билетна система, като прогнозната й стойност е 30 млн. лева. Откъде ще бъдат намерени тези пари, след като не са заложени в бюджета? Намеренията им са тези 14 млн.лева да бъдат хвърлени в кошчето. Не може да има такава безстопанственост. Ще сигнализирам европейската прокуратура за тези действия. Не може да постъпва така с актив, който е закупен с европейски средства. Варненци в момента пътуват гратис. Във всеки автобус поне един от валидаторите не работи”, коментира Биляна Якова.

Темата за неработещите валидатори бе коментирана и по време на заседанието на транспортната комисия. Съветникът Христо Атанасов заяви, че не е правен анализ за причинените загуби от повредените машини. Зам.-кметът Христо Рафаилов добави, че средствата за ремонт на валидаторите са изразходвани преди изтичане на договора с фирмата за поддръжка и общинската администрация е с вързани ръце.     

Транспортната комисията отложи разглеждането на предложението на ГЕРБ за безплатни автобусни карти за ученици, студенти, пенсионери и хора с увреждания. От „ТАСРУД” трябва да представи разчет за финансовия ефект на подобно решение.  Миналата година приходите от карти за тези категории пътници са надхвърляли 4,3 млн. лева.