Общинският съвет във Варна реши да бъдат отпуснати 240 000 лева от местната хазна за финансиране на началните етапи на проекта за изграждане на „леко метро” в морската столица. Заложената сума е  необходима за проучванията, определяне на терен за депо и изготвяне на техническо задание.

„Леко метро“ може да свързва варненското летище със „Златни пясъци“

Така нареченото „леко метро“ се предвижда да свързва индустриалната зона, която ще се изгражда край Аксаково, с курортен комплекс „Златни пясъци“. Градската железница е заложена в Общия устройствен план на Варна като трасе по „Цар Освободител“, обясни зам.-кметът на Варна инж. Христо Иванов. Той добави, че в основната си част железницата се предвижда да бъде надземна. В някои от пътните възли ще бъде направена плитко под земята. Поради това се води като „леко метро”, обясни той.

В предпроектните проучвания ще бъдат ангажирани над 20 експерти в различни области като геология, ВиК, електро и телекомуникации. Ще се обследва и вариантът скоростният екологичен транспорт да бъде продължен до връзката на бул.”Цар Освободител” с бул.”Приморски”, а впоследствие и до ЖП гарата. 

Решението на местния парламент за отпускане на 240 000 лева за предпроектните проучвания за „леко метро” предизвика дебати в зала „Пленарна”.

„Варна е град, който е свръх уплътнен. Всяко едно разширяване ще срещне огромни безкрайни трудности, защото ще трябва да се минава през сгради, в които хора живеят”, смята Николай Капитанов („Демократична България”).

Костадин Костадинов („Възраждане”) заяви, че инвестицията в тази фаза не е оправдана и е политически мотивирана. „Ще се похарчат много пари, без да е ясно дали въобще някога ще има насрещна възвръщаемост”, заяви той.

Мартин Златев (БСП) също се обяви  против отпускането на средства, преди да е ясно откъде точно ще минава метрото. Според Христо Атанасов (Земеделски съюз „Ал. Стамболийски“) железницата ще има по-скоро атракционна функция.

Янко Станев (СДС) припомни, че проектът за градска железница съществува като проект и е била заложена в Общия устройствен план на Варна още преди 1990 г. Станев изрази убеденост, че проектът ще бъде реализиран с европейски средства.

След проведените срещи с експерти от Министерство на транспорта е станало ясно, че има възможност да се кандидатства за европейско финансиране. За целта обаче трябва да бъдат направени предпроектни проучвания и икономическа обосновка, посочи инж. Христо Иванов. Зам.-кметът на Варна добави, че очакванията са в икономическата зона край Аксаково да се създадат около 30 000 работни места, Една значителна част от тях ще живеят във Варна.