Да бъдат задържани основните подпомагащи мерки за туристическия бранш – 9 % ДДС и таван за цените на тока, и да бъде приет таван за цените на газа и безакцизно дизелово гориво. За това ще настоява ресорният служебен министър Илин Димитров, обяви той във Варна.

Отминалият летен туристически сезон у нас се оказа по-добър от очакванията. Броят на летовниците е с близо 13 % по-малко спрямо предпандемичната 2019 г., при очаквания за спад с 25 на сто, посочи министърът.

54 на сто от всички туристи у нас за първите 9 месеца на годината са българи. Половината от реализираните от нашите сънародници 3,7 нощувки са по морето. Достигнати са нивата на туристите от основните пазари, като има ръст на летовниците от Великобритания, Полша и Израел.

Очаква се предстоящият зимен сезон да е с 5-7 % по-добър от предишния, който беше рекорден. „Помага ни геополитическата обстановка,  защото в зимните курорти на запад цените скочиха 2-3 пъти, а при нас - около 50 %”, изтъкна Димитров.

За да бъдем адекватни на пазара, парите за реклама на туризма ни трябва да бъдат няколко пъти повече от сегашните 18 милиона лева, заяви министърът. Той даде за сравнение средствата, които нашите съседи и конкуренти като Турция и Гърция инвестират в реклама - съответно 511 милиона лева и 250 милиона лева.

Има предложение за промяна в Закона за обществените поръчки, за да може да се рекламира директно в социалните медии, без да се правят обществени поръчки. Заради тези ограничения, в момента се публикуват до 20 спонсорирани публикации дневно. За сравнение всеки ден Турция публикува около 530 рекламни поста във Фейсбук, а Гърция – 470.

Предстои обявяване на конкурсната процедура за избор на туристическо аташе в Истанбул.  Според министър Димитров страната ни трябва да има подобен представител в Румъния и Великобритания.

В Икономическия университет в морската столица министърът на туризма присъства на откриването на Дълбокотехнологичен иновационен порт Варна. Основната цел на инициативата е да превърне морската ни столица в притегателен център за създаване и внедряване на дълбоко технологични иновации, които да спомагат за подобряването на социално-икономическото развитие на региона, България и Европа посредством засилено взаимодействие между различни заинтересовани страни – академия, бизнес, стартъп, младежки организации, местна администрация и др.