"Тежкото пътнотранспортно произшествие от първите минути на 8 май 2023 година в София, при което пометени от автомобил загинаха момче на 23 години и момиче на 18, и двамата пешеходци, е причинено от водач, получил свидетелство на управление на моторно превозно средство само преди два месеца и половина.
Снимка: БГНЕС
18- годишен мина на червено, блъсна и уби момче и момиче на пешеходна пътека в София
На мястото на инцидента на бул. "Сливница" в района на кръстовището с бул. "Константин Величков" експерт на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) установи, че спирачният път на автомобила е близо 300 метра, което говори за много висока скорост. Следите от катастрофата обаче са бързо и старателно заличени и това повдига куп въпроси. Според очевидци жертвите са блъснати на две различни места. Почти 12 часа по-късно обаче липсва ясна и точна информация от страна на органите и това поражда спекулации и съмнения за прикриване на факти."
Снимка: БГНЕС
Това се казва в позиция на Европейския център за транспортни политики.
Съдът: Единственото вярно от обясненията на Семерджиев, е че е бил в колата
"Станалото е поредната фатална катастрофа с участието на водач със съвсем минимален стаж, което крещящо показва важността от прилагането на наредба Н-12 от 5 август 2019 година. Тя се отнася за "реда за служебно обследване на тежките пътнотранспортни произшествия, допуснати от водачи, придобили правоспособност за управление на моторни превозни средства от две години, и водачи на моторни превозни средства за обществен превоз или за собствена сметка на пътници и товари, и набелязване на мерки за тяхното ограничаване".
Според член 9, ал.1 на наредбата е предвидено ежегодно в срок до 1 май комисията по тази наредба да изготвя и публикува анализ на данните за предходната година. Този анализ трябва задължително да включва предложения и мерки за подобряване на безопаността и движението по пътищата.
Цвети Стоянова и Елизабет Методиева оцеляха след катастрофа в София
Досега обаче този анализ никога не е бил публикуван в пълнота! Миналата година анализът бе изготвен само от страна на МВР без участието на останалите институции, имащи отношение по закон към безопасността по пътищата.
През февруари тази година ЕЦТП предложи съдействие чрез участие на свои експерти в изготвянето на доклада. Това обаче бе отказано с мотив, че в институциите има достатъчно експерти, които да подготвят документа за 2022 година. Пълен такъв обаче и до днес няма. А в наредбата, в чл. 3, ал. 12 е предвидено "при провеждане на служебното обследване председателят на комисията по Н-12 да може да покани за участие в нейната работа представители на други дъжавни органи, невключени в състава й, представители на органи на местното самоуправление, както и представители на други организации и сдружения, които имат отношение към безопасността на движението по пътищата".
Жена загина при катастрофа на пътя София - Варна
Липсата на пълни доклади за последните три години води до липсата на мерки и превенция относно поведението на водачите с малък стаж. А това без съмнение няма да доведе до намаляване на броя тежки катастрофи, като днешната. ЕЦТП настоява за публичност на фактите относно инцидента, както и за незабавни действия от институциите по темата с младите водачи. В противен случай ще продължим само да четем статистики, докато губим животи!", пишат експертите.
Всичко за 49-ото Народно събрание четете ТУК
Най-интересните разговори от ефира на Дарик слушайте в подкаста на радиото в Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts и Google Podcasts
Още по темата
- Окръжна прокуратура – Враца предаде на съд водач на ТИР, обвинен за пътнотранспортно произшествие със загинал
- Семейство загина в катастрофа на пътя Панагюрище - Панагюрски колонии
- Представителен танцов ансамбъл „Младост“ при Общински младежки дом – Монтана ще вземе участие в Празничен фолклорен концерт на 1 ноември
- ОФК Локомотив (Мездра) елиминира първодивизионния ПФК Септември (София) и се класира за осминафиналите на Купата на България